همانا مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبرش گرويدهاند
و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند، تا از وى كسب اجازه نكنند، نمىروند.
مفسر كبير مرحوم طبرسى «امر جامع» را چنين معنا مىكند:
منظور، هر كارى است كه اجتماع عمومى و همكارى و حضور مردم
را مىطلبد، همانند جنگ، جلسه مشورتى، نماز جمعه و مانند آن. [1]
با توجه به مضمون اين آيه بايد گفت؛ هرگونه بىتفاوتى
نسبت به مصالح عمومى و اجتماعات دينى، بهويژه در آنجايى كه به حيثيت و كيان كشور اسلامى
مربوط مىشود، سير نزولى ايمان را در پى دارد، چنان كه پس از ارتحال رسول اكرم (ص)
به انزوا و خانهنشينى امام على (ع) انجاميد، همانطور كه با حضور مجدّد مردم بر گرد
شمع ولايت، حكومت دادگستر علوى شكل گرفت و امام، خود در اين باره فرمود: