نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 155
هم رنگ و بوى مبارزه مسلحانه داشت [1] و هم داعيه امامت
و رهبرى؛ از اين رو حكومتها از مبارزات امامان و حشت بيشترى داشتند و با آن با شدت
بيشترى برخورد مىكردند.
مبارزات كلامى امامان براى منهدم ساختن فرهنگ حاكم و ارائه
فرهنگ جايگزين بود تا جامعه به بىبنيانى فرهنگ حاكم واقف گردد و در پى هدم آن و جايگزين
كردن فرهنگ امامت برآيد و در ضمنِ آن، امامان ياران خود را براى مبارزه مسلحانه آماده
مىكردند تا اگر زمينه ايجاد شد، حكومت جور را ساقط كنند و حاكميت صالحان را تحقق بخشند.
مقام معظم رهبرى مىفرمايد:
همه كارهاى امامان (ع) غير از آن كارهاى معنوى و روحى
كه مربوط به اعلاء و تكميل نفس يك انسان و قرب او به خداست، بَيْنَهُ و بَيْن رَبِّهِ-
يعنى درس، حديث، علم، كلام، محاجّه با خصوم علمى يا خصوم سياسى، تأييد و حمايت يك گروه،
ردّ يك گروه و غير ذلك، همه در اين جهت است، براى اين است كه حكومت اسلامى را تشكيل
بدهند. [2]
اين مطلب براى آنان كه اندكى تأمل مىكردند- از موافق
و مخالف- ظاهر بود؛ از اين رو بسيارى از شيعيان اين معنا را دريافته و منتظر پيروزى
و حاكميت امامان بودند. به عنوان نمونه:
منزل امام باقر (ع) پر از جمعيت بود. پيرمردى آمد كه به
عصايى تَكيه داده بود. سلام و اظهار محبت كرد و كنار حضرت نشست و گفت: بهخدا قسم من
شما و محبان شما را دوست دارم آن هم نه به طمع دنيا، و از دشمنان شما متنفّر و بيزار
هستم آن هم نه بهخاطر دشمنى شخصى با آنها و به خدا قسم آنچه را حلال بدانيد، حلال
و آنچه را حرام بدانيد، حرام مىدانم و منتظر امر و حكومت شما هستم. فدايت شوم، آيا
اميد دارى من دولت شما را ببينم؟
[1] - تذكر اين نكته لازم است كه بعد از واقعۀ كربلا،
در حركت امامان مبارزۀ مسلحانه چندان نمود ندارد؛ ولى از مبارزات مسلحانهاى
كه در راستاى امر به معروف و نهى از منكر و ساقط كردن حكومت ظلم و تحقق حكومت عدل بود،
حمايت مىكردند