نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 184
به او مىگويد: به سوى مكه برو و اعلام كن اى اهالى مكه،
من فرستاده مهدى (عج) به سوى شما هستم. او خطاب به اهل مكه چنين اظهار مىدارد: ما
اهل بيت رحمت و معدن رسالت و خلافتيم، ما ذريّه محمد و از نسل پيامبرانيم، از هنگامى
كه پيامبر (ص) از دنيا رفته، ما مورد ظلم و ستم قرار گرفتهايم، از شما يارى مىطلبم،
مرا يارى كنيد. اما اهل مكه او را بين ركن (حجرالاسود) و مقام (ابراهيم (ع)) سر مىبرند
و او داراى نفسى پاك است. (زيرا بدون هيچ گناهى كشته مىشود). [1]
5- صيحه آسمانى
منظور از صيحه، ندايى آسمانى است كه نام حضرت مهدى (عج)
را مىبَرَد و همه ساكنان زمين، آن را با زبان خودشان [عربى، فارسى و ...] مىشنوند.
زراره مىگويد: امام صادق (ع) فرمود:
كسى نام قائم (عج) را (در جهان) مىبرد. عرض كردم: آيا
اين صدا را افراد خاصى مىشنوند يا همگانى است؟ فرمود: اين صدا عمومى است و هر كس به
زبان خودش آن را مىشنود .... [2]
ب- علايم غير حتمى
امور و حوادث زيادى بهعنوان علايم ظهور در روايات مطرح
شده بدون اينكه حتمى بودن آنها تصريح شود؛ از جمله:
1- گرفتن خورشيد و ماه در ماه رمضان: از نشانههاى
ظهور، كسوف در نيمه ماه رمضان و خسوف در آخر همان ماه است. كسوف در روزهاى نخست و روزهاى
آخر ماه و نيز خسوف در روزهاى ميانى ماه طبيعى و عادى است و در طول تاريخ بارها اتفاق
افتاده است. امّا خورشيد گرفتگى در وسط ماه يا ماه گرفتگى در اول يا آخر ماه امرى غير
عادى است. امام باقر (ع) مىفرمايد: