نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 30
به عبارت ديگر، لازمه تسليم خدا شدن، پذيرفتن دستورات
و فرامين اوست و روشن است كه همواره بايد به آخرين دستورات و فرامين خدا عمل كرد و
آخرين دستورات و فرامين خدا همان چيزى است كه آخرين رسول او آورده است. [1]
حقّانيّت تشيّع
نظريه «پلوراليزم دينى» مبنى بر آميختگى همه مذاهب با
حق و باطل ادعايى بىدليل بوده و موجب نسبى شدن حق و عدم امكان دسترسى به مذهب و دين
حق مىشود. علاوه بر آنكه با آيات صريح قرآن نيز منافات دارد. به همين دليل چنين نظريه
و عقيدهاى فاقد مبناى علمى و مستند عقلى و نقلى بوده و بسيار سخيف است.
بنابراين، بايد از ميان مذاهب يك مذهب، حق و خالص باشد.
چنان كه اين تفكر منشأ دينى داشته و در رواياتى از پيشوايان معصوم (ع) به حق بودن تنها
يك مذهب از ميان مذاهب اديان و باطل بودن بقيه مذاهب تصريح و تأكيد شده است. [2]
اما اين كه در حوزه تفكر اسلامى، كدام مذهب حق و خالص
است؟ با توجه به ادله عقلى و نقلى كه در كتب شيعه، شرح داده شده است، در ميان مذاهب
اسلامى، تنها مذهب شيعه اثنىعشرى نماينده راستين شريعت اسلامى است. [3]
از اين رو، راه رستگارى و نجات در پيروى از اين مذهب است،
هم در حوزه عقايد و هم در حوزه احكام و فروع. البته بايد توجه داشت كه مشتركات شيعه
اثنى عشرى با ساير فرقههاى شيعى و مذاهب اسلامى در اصول و فروع فراوان است. بنابراين،
ساير مذاهب شيعى و اسلامى در مشتركات اعتقادى و فقهى همچون شيعه اثنىعشرى راه نجات
را مىپيمايند و اين همان «نظريه شمولگرايى» درون دينى است.
[1] - بر گرفته از: مجموعه آثار، شهيد مطهرى، ج 1، ص
277
[2] - از جمله آن احاديث، حديث مشهور از رسول اكرم (ص)
است كه فرمود: «اسلام نيز مانند دين يهود و نصارا به هفتاد و سه فرقه تقسيم مىشود
و تنها يك فرقه اهل نجات است.» براى آگاهى از اين حديث و فرقه ناجيه در ميان مذاهب
اسلامى از جمله ر. ك: ملل و نحل، جعفر سبحانى، ج 1، ص 23-41