نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 38
پيامهاى روشن الهى و قرآنى چشم و گوش بسته مىگذرند،
كرولال معرفى كرده و حتى بدترين جنبندگان روى زمين به شمار آورده است!
برخى از پيامدهاى منفى نظريه قبض و بسط تئوريك شريعت،
عبارت است از:
1- اعتبار بخشى از قرائتهاى متعدد و بدون ضابطه از دين
و متون دينى، به طورى كه هيچ معيارى براى تشخيص فهم درست از نادرست و نيز برترى يك
تفسير و فهم از تفسير و فهم ديگرى وجود نداشته باشد. اين در حالى است كه اظهار نظر
در ساير علوم و فنون، به اجماع ملل و نحل ضابطهمند بوده و نيازمند تخصّص است.
2- پذيرش تفسير به رأى، كه در اسلام به شدت از آن نهى
شده است.
3- اعتبار بخشيدن به تمام فرقهها و مسلكهاى منحرف از
دين؛ چون همه آنها مدعى تفسير و فهم درست از دين هستند و هيچگونه ملاكى هم براى اثبات
انحراف و نادرستى باورها و تفسيرهاى آنها از دين و مذهب وجود ندارد.
4- رواج نسبىگرايى در تفسير دين و معرفت دينى؛ زيرا وقتى
فهم هر كس از دين با هر پيش فرض و ذهنيتى درست باشد، و از سويى اين پيش فرضها هم دستخوش
تحول و نوسانات گوناگون است، ناگزير تفسيرها و برداشتها از دين نيز متحول و متغير
خواهد بود.
اين چيزى جز نسبى بودن فهم متون دينى نيست؛ در حالى كه
دين داران راستين بايد به فهم درست و ثابت از دين كه مورد نظر شارع مقدس است، دست يابند.
5- عدم امكان دسترسى به مراد شارع مقدس، كه در متون دينى
نهفته است. اين عدم امكان، مستلزم لغو بودن ارسال رسل و انزال كتبى است كه حاوى پيام
الهى مىباشند.
6- بىمعنا شدن هدايت الهى جهت رستگارى انسان؛ زيرا هدايت
الهى در صورتى محقق مىگردد كه پيامهاى متضمن آن قابل فهم و شناخت باشد. كه آن هم
طبق فرض نظريهپردازان قبض و بسط، ممكن نيست. اين، يعنى بىتوجهى كامل به مراد گوينده
و فرستنده كتاب (خداوند متعال)، كه بسيار امر ناپسند و نافرمانى آشكار است.
امكان شناخت دين
بر خلاف پندار نظريهپردازان «قبض و بسط تئوريك شريعت»
كه منكر تحصيل معرفت دينى از اساس بوده و هر نوع فهم بشر از دين را صرفاً بشرى و غير
دينى مىدانند، فهم
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 38