نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 40
4- انجام تكاليف دينى مستلزم داشتن حجت شرعى و عقلى معتبر
است. فرض عدم امكان شناخت دين، راه تحصيل حجّت شرعى و عقلى را بر بندگان خدا مسدود
مىكند.
در نتيجه، باورها، كردارها و اعمال مؤمنان، فاقد حجت شرعى
و مشروعيت دينى و الهى مىشود.
5- روش آموزى و قاعدهگذارى پيشوايان معصوم (ع) براى فهم
درست متون دينى و جلوگيرى از كجفهمى و فهمهاى غير واقعى، مانند ارجاع متشابهات قرآنى
و روايى به محكمات آنها، عرضه روايات بر قرآن و نيز سيره رهبران دينى بر مطالعه روشمند
متون دينى همچنين سيره عملى و ارتكاز ذهنى مسلمانان، گواه بر امكان فهم دين است.
6- نهى و نكوهش شديد از تفسير به رأى و بدون ضابطه از
متون دينى در روايات معصومين (ع) [1]، گواه روشن ديگرى بر امكان فهم دين و كسب معرفت
دينى است.
راههاى شناخت دين
اكنون كه روشن شد فهم دين ممكن و بلكه ضرورى است، بايد
ديد راه يا راههاى فهم دين و دستيابى به معرفت دينى معتبر چيست؟
در پاسخ بايد گفت متون دينى و قرآنى هم به دليل زبان به
كار گرفته شده در آنكه به تصريح خود قرآن «عربى مبين» [2]، (يعنى محاورهاى و عرف عقلايى
رايج ميان عموم مردم و قابل فهم براى آنها) است و هم به لحاظ معنايى كه داراى مراتب
متعدد مىباشد، براى عموم مردم با هر سطح فكرى و فرهنگى به فراخور درك و فهم آنها قابل
ادراك و فهم است. ولى فهم روشمند و متخصّصانه از متون دينى كه ما درصدد اثبات آن هستيم
و داراى اعتبار دينى و حجت شرعى مىباشد، تنها در توان عالمان و مجتهدان ژرفنگرى است
كه قادرند از راهكارهاى درست آن وارد شوند و به شناخت و فهم تخصصى دين دست يازند.
[1] - ر. ك. الميزان، ج 3، ص 75-87؛ بحارالانوار، ج
36، ص 327 و ج 89، ص 110