نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 41
از شناخت و فهم تخصصى دين، در اصطلاح خاص حوزههاى دينى
به «اجتهاد» تعبير مىشود و عنوان تخصصىِ عالمِ پژوهشگر و جوينده مسائل دينى نيز «مجتهد»
است.
بنابراين، عنوان «اجتهاد» (: معرفت دينى) مفهوم عامى است
كه بر تمام معرفتهاى روشمندانه و مضبوط عالمان دينى در رشتههاى: كلامى- اعتقادى،
فقهى، تفسيرى، روايى و غير آن اطلاق مىشود؛ و به موازات آن عنوان «مجتهد» گرچه بهطور
معمول درباره فقيهان پژوهنده در خصوص احكام فرعى فقهى به كار مىرود، ولى در واقع عنوانِ
عامى است كه همه صاحبنظران و انديشمندان متخصص و پژوهنده در ساير رشتههاى علوم و
معارف اسلامى را نيز شامل مىشود.
واژه اجتهاد، در لغت به معناى تلاش و كوشش تا سر حد توانايى
است به گونهاى كه با تحمل رنج و سختى همراه است؛ و اجتهاد در اصطلاح فقه اسلامى، عبارت
است از به كار بردن تلاش و كوشش خويش در راه به دست آوردن احكام شرعى و قوانين الهى
از راهها و منابعى كه نزد فقهاى اسلام معمول و متعارف است و با تحصيل «مقدمات اجتهاد»
يا «شرايط اجتهاد» به دست مىآيد. [1]
پس مجتهد كسى است كه بتواند احكام و قوانين دينى و فقهى
را از روى دليل به دست آورد و فرا راه ديگران قرار دهد. از اين رو، اگر اجتهاد و استنباط
او با واقع مطابقت داشته باشد پاداش مىيابد و در صورت مطابقت نداشتن با واقع نيز معذور
(و بلكه مأجور) است. [2]
توضيح آن كه اجتهاد داراى دو شيوه عمده مىباشد:
1- اجتهاد از راه رأى و تفكر شخصى (اجتهاد به رأى).
2- اجتهاد از راه منابع معتبر شرعى و راهكارهاى موجود
تحصيل احكام.
اجتهاد از نوع اول كه مورد پذيرش عالمان اصولى مذهب اهل
سنت است و براساس آرا، تفكرات شخصى، قياس، استحسان و انتظارات پيشينى بشر صورت مىگيرد،
همان
[1] - رسالۀ نمونه، احكام تقليد و اجتهاد (مطابق
با فتاواى امام خمينى)، عبدالرحيم موگهى، ص 121