نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 42
است كه امروزه از سوى برخى روشنفكران مطرح مىشود و با
دست مايه «پلوراليسم قرائى» (تكثر قرائت دينى) شكل مىگيرد؛ و چنانكه پيشتر اشاره
شد نوعى تفسير به رأى مىباشد.
اين نوع اجتهاد و يا معرفت دينى از نظر جهانبينى اسلام
ناب و مكتب اهل بيت (ع) مردود است؛ چنان كه حضرت على (ع) آن را به شدت رد كرده و در
معرفى صاحبان چنين اجتهادى فرموده است:
و ديگرى (خويش) را عالم خوانده، در صورتى كه عالم نيست،
يك سلسله نادانىها را از جمعى نادان فرا گرفته و مطالبى گمراه كننده از گمراهانى آموخته،
دامهايى از طنابهاى غرور و گفتههاى دروغين بر سر راه مردم افكنده، قرآن را بر اميال
و خواستههاى خود تطبيق مىدهد و حق را به هوسها و خواهشهاى دلش تفسير مىكند
... [2]
اما اجتهاد از نوع دوم كه مورد پذيرش عالمانِ اصولى اماميه
است عبارت است از نهايت كوشش مجتهد براى شناخت احكام مربوط به حوادث و رخدادها و مسائل
مورد نياز از راه منابع و راهكارهايى كه شارع آنها را معتبر دانسته است. اين نوع اجتهاد
كه همان شيوه اجتهادى مصطلح نزد علما و فقهاى اسلام از دوران گذشته تاكنون مىباشد،
شيوهاى علمى- تخصصى است كه تحت تعاليم خود ائمه معصوم (ع) شكل گرفته و داراى شرايط
و قواعد دستورى خاصى است كه به مهمترين آنها در اينجا اشاره مىشود.
شرايط و قواعد خاص فهم متون دينى
فهم درست و روشمند از دين، مبتنى بر تحصيل «ملكه اجتهاد»
است. تحصيل ملكه اجتهاد هم داراى دو شرط اساسى به عنوان دو جزء علت تامه تحقق ملكه
اجتهاد در
[2] - اين سخنان امام على (ع) نشان مىدهد كه اين نوع
اجتهاد و قرائت از دين سابقه دارد و حتى در زمان آن حضرت نيز وجود داشته كه امام را
به چنين واكنش و اظهار نظرى واداشته است
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 42