نام کتاب : بزرگ زنان صدر اسلام نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 79
به جهت وضع حمل مادر هيچ پيامبرى به زمين نخواهند آمد
مگر براى مريم بنت عمران مادر حضرت عيسى وآمنه بنت وهب مادر پيامبر و حجاب هاى بهشتى
رابراى هيچ زنى جز مريم و آمنه، نمىزنند. [1]
اين نقل كعب الاحبار- كه در كتب اهل سنت نقل شده- دلالت
بر درجه ايمان والاى آمنه دارد؛ زيرا خداوند هيچگاه زنى مشرك را همرديف زن مؤمنى چون
مريم قرار نمىدهد.
علماى شيعه همگى اعتقاد دارند كه اجداد پيامبر تا حضرت
آدم و حوا سلام الله عليهم مؤمن و موحد بوده اند و براى اثبات آن، به آيات و روايات
متعددى استناد كردهاند.
علامه مامقانى در شرح حال آمنه مى نويسد:
از ضروريات مذهب شيعه اين است كه اجداد پيامبر از طرف
پدر و مادر مشرك نبوده و ناپاكى شرك، آنان را نيالوده است و آنان تاحضرت آدم موحد و
يكتا پرست بوده اند. آيات قرآن بر اين مطلب شهادت مى دهد. از جمله كلام خدا: (الذى يريك حين تقوم و تقلبك فى الساجدين)- خدايى
كه تو را به هنگام برخاستن و حركت و گشتن تو را در ميان سجده كنندگان مى بيند» [2]
كه ساجدين به پيامبر يا وصى پيامبر تفسير شده (يعنى انتقال نطفه تو از پشت پيامبر به
پيامبر ديگر يا به صلب وصيى از اوصيا و كلام خدا كه فرمود: (قل رب ارحمهما كما ربيّانى صغيرا)- بگو پروردگارا!
پدر ومادرم رامورد رحمت خويش قرار ده همچنانكه آنان در كودكى (به من رحم
[2] - در روايات از معصومين نقل شده منظور از گشتن در
بين سجده كنندگان انتقال نطفۀ آن حضرتبه صلب پيامبران و رحم پاكيزگان است. ر.
ك: البرهان، ج 3، ص 192-194؛ درالمنثور ج 5، ص 98
نام کتاب : بزرگ زنان صدر اسلام نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 79