نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 130
پاداش داده خواهد شد. هر يك از اين دو گروه
را از عطاى پروردگارت بهره و كمك مىدهيم؛ و عطاى پروردگارت هرگز (از كسى) منع
نشده است.» [1]
چند نكته
1- گرچه سنت «امداد» فراگير و شامل همه
انسانهاست چه كافر، چه فاسق و چه مؤمن، ولى از سنتهاى مشروط شمرده شده است بدين
دليل كه مسبوق به رفتار و خواست قلبى افراد است يعنى آنان دنيا يا آخرت را بهصورت
جدّى مىخواهند و درباره آنها دست به تلاش و كوشش مىزنند آنگاه امدادهاى الهى به
آنان مىرسد، بر خلاف دو سنّت «هدايت توسط انبيا» و «آزمايش» كه مسبوق به افعال
انسانها نيستند؛ مردم چه بخواهند، چه نخواهند، هم مورد تبليغ و هدايت واقع مىشوند
و هم مورد ابتلا و امتحان. [2]
2- از تحليل آيات ياد شده بر مىآيد كه
امدادهاى الهى به مؤمنان به مراتب، بيشتر از كمكها و امدادهايى است كه به غير
مؤمنان مىرسد گاهى از اسباب و علل عادى هم مىگذرد و مددهاى غيبى و فوق طبيعى را
نيز شامل مىشود. [3]ما اين حقيقت را در زندگى افراد و جوامع شايسته و مؤمن، بويژه
در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهههاى نبرد دريافتيم.
3- امداد خداوند نسبت به كافران و غير
مؤمنان هرگز با حكمت و عدل خداوند منافات ندارد زيرا امدادها طبق خواستههاى خود
آنها و پس از اتمام حجت است.
سنّت استخلاف
جايگزينى گروهى بر گروه ديگر از ديگر
سنّتهاى تاريخى است كه از آن، گاهى به «استخلاف» و گاهى به «استبدال» تعبير مىشود
يعنى قومى را جاى قومى نشاندن و نسلى را با نسلى تازه بدل نمودن. قرآن در اين باره
مىفرمايد: