نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 14
و اهميت آن، قرآن از واژههايى چون: «عبرت»،
«قصه»[1]، «نبأ» [2] (خبر بسيار مهم)، ذكر (ياد) [3]و مادّه «قول» [4]استفاده كرده
است.
ب- تاريخ به مفهوم گاهشمارى آن، در آغاز
شكوفايى اسلام و در دهه اوّل هجرى توسط رسول اكرم در فرهنگ اجتماعى و زبان مردم
متداول شد. [5] و از سال اوّل هجرى، شمارش ايّام، ثبت رويدادها، قراردادها و
عهدنامههايى كه پيامبر اسلام با اقوام و قبايل مىبست با سال و ماه هجرى معيّن
گرديد. [6]معاهده او با يهوديان «مقناوى» و «بنىحبيبه» و برادران و خويشاوندان
سلمان در شيراز از جمله آنهاست. [7]
ج- در زبان فارسى نيز اصطلاح «تاريخ» به
همان معنا و مفهوم كه در زبان عربى وجود دارد، كاربرد پيدا كرده و در متون كهن
بهكار رفته و امروز نيز همان معنا را داراست. [8]
تعريف تاريخ
پيش از پرداختن به نظر قرآن درباره تاريخ،
به نظريات برخى از مورّخان و انديشمندان مىپردازيم تا ببينيم تاريخ از نظر آنها
چگونه تعريف و تفسير شده است و با بينش قرآن تا چه حدّ نزديك است، مقصود از تاريخ
در اين كتاب بررسى سرگذشت انسانهاست نه دگرگونيهاى يك حوزه هستى در طول زمان
همانند مطالعه پيدايش و تحوّلات حيات (زيست شناسى) يا مطالعه دگرگونيهاى زمين
(زمين شناسى). [9]
تاريخ در نظر «مقريزى» مورخ مشهور عبارت است
از:
[1] - يوسف (12)،
آيۀ 111:( لَقَدْ كٰانَ فِي
قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبٰابِ) همانا
در قصههاى آنان (پيامبران و امتهايشان) عبرتىاست براى خردمندان.
[2] -
مائده (5)، آيۀ 27:(وَ اتْلُ
عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ) خبر دو
فرزند آدم را به درستى برايشان بخوان.
[3] - مريم (19)،
آيۀ 17:(... وَ اذْكُرْ عَبْدَنٰا دٰاوُدَ ذَا
الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوّٰابٌ) به يادآور بندۀ
ما داوود صاحب قدرت را، كه او بسيار توبه كننده بود.
[4] -
بقره (2)، آيۀ 30: (وَإِذْ
قٰالَ رَبُّكَ لِلْمَلاٰئِكَةِ إِنِّي جٰاعِلٌ فِي
الْأَرْضِ خَلِيفَةً) و هنگامى كه پروردگارت به فرشتگان
گفت: من درروى زمين جانشينى قرار خواهم داد.