«علم به اوضاع و احوال انسان و زمان، در
چهارچوبى عام.» [3]
برخى ديگر بر اين عقيدهاند كه تاريخ عبارت
است از:
«حوادث و رويدادهايى كه به وجود آمده و در
نقطهاى از زمان از ميان رفتهاند.» [4]
مقصود از تاريخ بويژه تاريخ «علمى و
آموزنده» صرف روايت و نقل وقايع نيست بلكه هدف اصلى فراهم آوردن موادّى است تا
قوانين كلّى كه در پشت اين رويدادها نهفته است به دست آيد. [5]پس گردآورى اطلاعات
درباره حوادث مهم در راه مقصودى كه تاريخ دنبال مىكند، گام اوّل است نه رسالت
نهايى آن. و اين نوع برداشت، تاريخ را تنها قوّه حافظه نوع انسان و وسيلهاى براى
ضبط حوادث معرفى مىكند و نمىتواند آن را در قلمرو علم قرار بدهد. [6]
بينش تاريخى قرآن
تاريخ از ديدگاه قرآن، مجموعه وقايع و
حوادثى است كه در چارچوب قوانين و سنتهاى تغييرناپذير بروز كردهاند و بايد به
عنوان تجربه و عبرت، در فراروى آيندگان قرار گيرند. اسلام، تاريخ گذشته را با
زندگى امروز مرتبط و شناخت درست آن را