نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 18
الف- جزئى بودن.
ب- نقلى بودن.
ج- علم به «بودن» ها نه به «شدن» ها.
د- علم به گذشته نه حال.
2- تاريخ علمى
يعنى «علم به قواعد و سنن حاكم بر زندگيهاى
گذشته» تاريخ به معناى اوّل بمنزله مبادى و مقدمات اين علم به شمار مىرود. مورخ
در پى كشف طبيعت حوادث تاريخى و روابط علّى و معلولى آنهاست تا به يك سلسله قواعد
و ضوابط عمومى و قابل تعميم به موارد مشابه حال و گذشته دست يابد. تاريخ با اين
معنا نيز چهار مشخصه دارد:
الف- عقلى بودن.
ب- كلى بودن.
ج- علم به گذشته نه حال و آينده.
د- علم به «بودن» ها نه «شدن» ها.
3- فلسفه تاريخ
يعنى «علم به تحولات و تطورات جامعهها از
مرحلهاى به مرحله ديگر و قوانين حاكم بر اين تطورات و تحولات». (1)
مثلًا حركت تاريخ از شرك به توحيد و اسلام و
از حكومت ماده و خرافات به حكومت خدا و معنويّات يا تبديل جامعه چادرنشين و جنگجو
به جامعهاى شهرى و صلحجو، (2)نوعى تطوّر و تحوّل زيربنايى است، كه درباره علل هر
يك از آنها بايد به گفتگو نشست.
اين نوع از تطوّر و «تنوّع» بسان تنوع
جانداران است كه در فرضيّه داروين، جاندار از نوعى به نوعى تبديل مىگردد و در
جامعه نيز تمام تشكيلات و نظامات از بُن عوض
--------------------
(1) - جامعه و تاريخ، شهيد مرتضى
مطهّرى، ص 63.
(2) -
البته از ديدگاه «ماركسيسم».
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 18