نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 20
خلاصه
تاريخ از مادّه ورخ و تكامل يافته ورّخ به
معناى تعيين وقوع يك حادثه بزرگ طبيعى، علمى، اجتماعى و ... است كه در روايات
اسلامى با اين مفهوم به كار رفته است ولى قرآن براى اين منظور واژههايى چون،
قصّه، نبأ و ... به كار برده است و در ادبيات فارسى نيز از همين واژه استفاده شده
است.
تاريخ با عبارات مختلفى تعريف شده و هر يك
بيانگر بعدى از آن است كه نمىتوان آنها را به عنوان تعريف جامع و علمى تلقى كرد.
آنچه مطابق با بينش تاريخى قرآن است اين است كه گفته مىشود: «تاريخ علم به وقايعى
است همراه با عوامل محسوس، علل منطقى و قوانين كلى» و يا:
«تاريخ، جدايى از طبيعت است در نتيجه
بيدارى حسّ آگاهى» تاريخ با اين تعريف مىتواند منشأ تفسير گذشته و پيشگويى آينده
باشد.
تاريخ را اگر از جهت نقل محض علل حوادث و
حكمت و اسرارى كه در آن نهفته است مطالعه كنيم به: تاريخ نقلى، تاريخ علمى و فلسفه
تاريخ بخش مىشود. تاريخ نقلى، جزيى، نقلى و محدود به گذشته و بودنهاست. تاريخ
علمى، عقلى، كلّى، علم به گذشته و بودنهاست ولى فلسفه تاريخ علم به تحولات جامعه
از مرحلهاى به مرحله ديگر و قوانين كلى حاكم بر آنهاست و كلى، عقلى، علم به
شدنهاست نه بودنها و در حصار گذشته نمىماند و به آينده تعلق دارد.
پرسش
1- معناى لغوى تاريخ را توضيح دهيد.
2- قرآن تاريخ را چگونه معرفى مىكند و براى
بيان حوادث چه واژههايى به كار مىگيرد؟
3- دو تعريف جامع تاريخ كدامند؟
4- اقسام سهگانه تاريخ و خصوصيات هر كدام
را بنويسيد.
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 20