آيا (مخالفان دعوت تو) در زمين سير نكردند
تا ببينند عاقبت كسانىكه پيشاز آنها بودند چه شد؟
گاهى اين دستورات با تعبيراتى همانند:
«تعقّل»، «نظر»، «لبّ»، «تَفكّر»، «موعظه»، «عبرت» و «تذكّر» مورد تأكيد قرارگرفته
و در اكثر اين موارد، كلمات به صورت جمع آمده است همانند: «انْظُرُوا» (: بنگريد)،
«لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّروُنَ» (: شايد بينديشند)، «افَلا تَعْقِلُونَ» (: آيا
نمىانديشيد؟) و «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»: براى گروهى كه مىدانند و ... تا روشن
شود كه تاريخ در انحصار عدّهاى انگشتشمار و قشر خاصّى چون «مورّخان»،
«سياستمداران» و «جامعهشناسان» نيست و نبايد باشد؛ بلكه بينش تاريخى فراگير است و
همگان بايد دراين امر شركت دادهشوند وهيچ ملّتى نبايد از تاريخ خود بىخبر باشد. (3)زيرا
بخش اعظمى از حيات معنوى، اجتماعى و سياسى ما مسلمانان بر تاريخ گذشتگان استوار
است و اكنون بر نردبانى در حركتيم كه پلّههاى آن را پيشينيان ساختهاند در حدّى
كه اگر انسان، گذشته خود را فراموش كند سر از نيستى بيرون مىآورد:
سرگذشت
او اگر يادش رود باز اندر نيستى گم مىشود
بدين جهت است كه رهبران دينى و شخصيتهاى
برجسته اسلامى چون «امام خمينى»، «سيّد جمال اسدآبادى»، «شيخ محمد عبده» و «اقبال
لاهورى» در سخنرانيها، پيامها و بيانيّههاى سياسى خود، مردم را به گذشته خود توجه
مىدادند و توصيه مىكردند كه مسلمانان و
--------------------
(1) - انعام (6)، آيۀ
11.
(2) -
يوسف (12)، آيۀ 109.
(3) - تاريخ در قرآن، عزّتاللّه
رادمنش، ص 27-28، انتشارات آستان قدس؛ تلخيص.
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 23