پس دروغزنش خواندند و آن [ماده شتر] را پى
كردند و پروردگارشان به [سزاى] گناهشان بر سرشان عذاب آورد و با خاك يكسان كرد.
زيرا آنها با سكوت، رضايت خود را از اين عمل
اعلام داشتند و آن جرم را تأييد و مجرم را يارى نمودند و گرنه چنين جنايتى را
نمىتوان به تنهايى و بطور پنهانى انجام داد.
پس آنها كه در مقابل مفاسد و جرايم اجتماعى
بىتفاوت مىمانند بىترديد، شريك جُرمند و در آفاتِ ناشىاز آنها نيز بايد چون
خود مجرمان گرفتار آيند. چنانكه در نهجالبلاغه آمدهاست:
مردم! خشنودى و خشم [از چيزى] همگان را [در
پيامد آن] فرامىگيرد چنانكه ماده شتر ثمود را يك نفر پى نمود و خدا همه آنان را
عذاب فرمود، چرا كه همگى آن را پسنديدند و خداى سبحان گفت: «مادّه شتر را پىكردند
و سرانجام پشيمان شدند»
ب- عمودى
بدين معنا كه قرآن امت را در امتداد زمان و
تاريخ، مقطعى پيوند يافته و متصل به يكديگر تلقّى مىكند، نسل گذشته را مادّه
اساسى براى ساختار نسل جديد و نسل حاضر را محصول عملكرد نسل گذشته مىداند چنانكه
در خصوص قوم يهود مىگويد:
بهيقين خداوند، سخن كسانى را كه گفتند:
«خدا نيازمند است و ما توانگريم» شنيد. بهزودى آنچه را گفتند، و بناحق كشتن آنان،
پيامبران را خواهيم نوشت و خواهيم گفت: «عذاب