و همچنين پيش از تو نشد كه به ديارى
[پيامبر] بيمدهندهاى بفرستيم و طبقه خوشگذران آن نگويند: ما پدرانمان را بر
آيينى يافتيم و ما به آثار آنان اقتدا مىكنيم.
از دقّت در مفاهيم بلند اين آيه و آياتى كه
در اين باره است برمىآيد كه: «حيات و تاريخ بشر در پرتو حقايق قابل تفسير است نه
در سايه اقوام و نياكان گذشته».
پيدايش تحوّل عظيم علمى و فنّى در بين
مسلمانان دليل گويا و شاهد روشنى بر آن است؛ زيرا جامعه نوپديد اسلامى با شكستن
سدّ تقليد، در دانش، صنعت و هنر به پيشرفت شگفتانگيزى دست يافت و در توسعه علم و
اكتشافات گام مؤثّرى برداشت و ارمغانهاى باارزشى به جهان تقديم كرد. هر چه زمان
مىگذشت و دامنه اسلام گستردهتر مىشد فعاليت و قدرت علمى مسلمانان نيز گسترش
مىيافت و هر جا خورشيد اسلام بيشتر مىتابيد پيروانش به چشمهسارهاى تازهاى دست
مىيافتند. در حدّى كه «سده سوم اسلامى ذاتاً سده اسلامى و فعاليت علماى مسلمانان
بىنهايت والاتر بود» (2)و قرن چهارم هجرى دوره اوج علم و تمدن در اسلام ناميده
شد. (3)و در سده پنجم فضلا و حكماى اسلامى، عالَم علم و معرفت را به تحقيقات خود
روشن ساختند (4) همچنين در قرن چهارم تا ششم هجرى، همه كشورهاى پهناور اسلامى از
تُركستان گرفته تا آفريقا و اسپانيا، هر يك دانشگاهى محسوب مىشد. (5) اگر
مسلمانان، دين محمد صلى الله عليه و آله را بطور سطحى مىپذيرفتند يعنى برنامههاى
عملى آن را در زندگى خود جارى نمىساختند و به
جاى آن از راه و روش نياكان خود تقليد مىكردند و زندگى سنتى را برمىگزيدند به
يقين به چنين تمدّنى دست نمىيافتند. درحالى كه پيشرفت سريع و جامع مسلمانان
--------------------
(1) - زخرف (43)،
آيۀ 23.
(2) -
دانش مسلمين، محمدرضا حكيمى، ص 342.
(3) - همان، ص
352.
(4) - همان، ص
127 به نقل از سير حكمت در اروپا، ج 1، ص
100-104.
(5) - دانش مسلمين، ص
127.
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 68