نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 70
خلاصه
استبداد فكرى و عملى از عوامل منفى حركت
تاريخ و موانع مهم پيشرفت تمدّن است و سرنوشت بسيارى از اقوام و ملل گذشته را
تغيير داده و سبب نابودى آنها شده است. قرآن گاهى از آنان نام مىبرد و به برخى از
جُرم و جنايتشان اشاره مىكند كه قوم «عاد» و «ثمود» از جمله آنهاست و گاهى بصورت
كُلى و بدون ذكر نام و نشان، تاريخشان را باز مىگويد. نهجالبلاغه نيز ظلم را سبب
تعجيل در عقوبت و انتقام و تغيير نعمت خدا مىداند و پيروانش را از آن بازمىدارد.
كفران نعمت، تكاثر در مال و رفاهطلبى،
رفتهرفته حيات جامعه و تاريخ بشريت را تضعيف و آن را از مسير صحيح خود خارج
مىكند و به سوى مفاسد و جرايم گوناگون سوق مىدهد. طبق سنت ثابت الهى، تاريخِ
مترفان و سرمستانِ مالى دگرگون و شهرهايشان ويران مىشود، تمدّنشان به افول
مىگرايد و سرانجام خداوند وارث آنها مىگردد.
سقوط ارزشهاى اخلاقى، پيدايش گرانى و فقر
مالى، ركود در فعّاليّتهاى علمى، توليدى، اختلال در نظام دفاعى كشور و وابستگى
صنعتى و نظامى از آثار ويرانگر رفاهزدگى است؛ سير نزولى تاريخ اسلام در دوره
بنىعباس، تاريخ كشورهاى روم و چين نمودار روشنى از اين عامل است.
تبعيّت ناآگاهانه، از ديگر موانع حركت
تكاملى تاريخ است. به همين دليل قرآن كريم و همچنين نهجالبلاغه، آن را بشدّت
نكوهش مىكنند. و بخشى از عقبماندگى قافله بشريت را ناشى از تقليد كوركورانه
مىدانند.
پرسش
1- قرآن، نقش استبداد را در تاريخ، چگونه
تحليل مىكند؟
2- رفاهزدگى چيست و چه پيامدهايى دارد؟
3- تجمّلگرايى چگونه مانع از حركت تكاملى
تاريخ مىگردد؟ (با ذكر نمونهاى توضيح دهيد)
4- اثر تقليد ناآگاهانه را در تاريخ گذشته
چگونه مىبينيد؟
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 70