نام کتاب : تاريخ اسلام در عصر امامت على نویسنده : پژوهشکده سپاه پاسداران جلد : 1 صفحه : 32
است كه
در آن فرو رفتهام و اگر شما هم مثل من آگاه بوديد، بسان ريسمان چاه، مضطرب و
لرزان مىشديد.» [1]
- بازگشت
به جاهليت
قرآن
مجيد در آيهاى تلويحاً از دو دستگى امت، پس از رحلت پيغمبر صلى الله عليه و آله و
بازگشت گروهى از آنان به عصر جاهليّت، خبر داده، مىگويد: ( افانْ ماتَ اوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى اعْقابِكُمْ
.)[2]
با توجّه
به اين آيه بود كه رسول خدا صلى الله عليه و آله از آينده جامعه اسلامى سخت نگران
بود.
بررسى
سرگذشت سقيفه نشان دادكه چگونه در آن روز از روى اين راز پرده برداشته شد و بار
ديگر تعصّبات قبيلهاى و افكار جاهليّت از لابلاى سخنان دو طرف پديدار گشت.
گذشته از
اين، با انتشار خبر رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله درميان قبايل تازه مسلمان،
گروهى از آنان مرتد شده به آيين نياكان خود بازگشتند و با حكومت مركزى به مخالفت
برخاستند.
از سوى
ديگر، مدّعيان نبّوت همچون «مُسَيْلَمَه»، «سَجاح» و «طُلَيْحَة» نيز در مناطق نجد
و يمامه پرچم ديگرى بر افراشته عدهاى را گرد خود جمع كرده بودند.
در چنين
اوضاع و شرايطى آيا صحيح بود امام عليه السلام پرچم ديگرى- هر چند حقّ- بر افرازد
و قيام كند؟
آن حضرت
در نامهاى كه به مردم مصر نوشته به اين نكته اشاره كرده مىفرمايد:
« ديدم
گروهى از مردم از آيين اسلام بازگشتهاند و درصددند آيين محمد صلى الله عليه و آله
را نابود سازند. ترسيدم اگر اسلام و اهلش را يارى نكنم، بايد شاهد شكاف و ويرانى
در اسلام باشم كه مصيبت آن براى من بزرگتر از رها كردن حكومت چندروزه ايست كه با
سرعت مانند سراب يا ابر از بين مىرود.» [3]