نام کتاب : تاريخ اسلام در عصر امامت على نویسنده : پژوهشکده سپاه پاسداران جلد : 1 صفحه : 54
طرف مردم
پيشنهاد نشد بلكه تنها با موافقت دو نفر ديگر از اعضاى شوراى شش نفره كه خليفه دوم
آنان را براى اين كار نامزد كرد، تحقّق يافت. [1]
3- بيعت
حضرت على عليه السلام و استقبال مردم با مطالعه قبلى آنان انجام گرفت. برخلاف
زمامداران پيش كه مردم فرصت مطالعه و فكر نداشتند؛ بلكه سعى بر اين بود كه هر چه
زودتر كار خاتمه يابد تا مبادا در تأخير آن به مانعى برخورد كنند.
4- مركزى
كه براى بيعت انتخاب شد، مسجد بود، تا تمام مسلمانان بتوانند در آن شركت كنند و
احياناً هر كس اعتراضى دارد بيان كند. ولى بيعت خلفاى گذشته اين ويژگى را نداشت.
5- در
بيعت امام عليه السلام كسى اجبار نمىشد، چنانكه در جريان خوددارى عبدالله بن عمر
از بيعت، گفته شده كه مالك اشتر به اميرمؤمنان عليه السلام عرض كرد: اجازه دهيد،
گردن اورا بزنم ولى حضرت نپذيرفت و حتى ضامن او شد تا كسى به اوآزارى نرساند. [2]
اهداف امام عليه السلام از پذيرش حكومت
بدون
ترديد كسى كه كمترين شناخت از اميرمؤمنان على عليه السلام و روحيه و طرز زندگى او
داشته باشد، مىداند كه آن بزرگوار اصالةً اشتياقى به حكومت بر مردم نداشته و هدف
او را پذيرفتن خلافت دستيابى به ثروت و يا قدرت و رياست نبوده است.
خود آن
بزرگوار در سخنانش بارها اين موضع را گوشزد كرده است. از آن جمله گفتگويى است كه
بين او و ابن عبّاس واقع شده است:
ابن
عبّاس: در منزلى بنام ذى قار (در راه بصره بر اميرالمؤمنين وارد شدم. او در حالى
كه كفش خود را مىدوخت به من فرمود: ارزش اين كفش چه قدر است؟ عرض كردم: