نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 253
است، [1] در عرصه
سياسى نيز انحرافهاى فاحشى داشت كه همدستى با حكومت عباسى، جاسوسى عليه بيت امامت،
انكار وجود فرزند براى امام عسكرى عليه السلام و ادعاى امامت پس از آن حضرت، نمونههاى
روشن آن است.
حضرت مهدى (عج) هر
چند پس از شهادت پدر بزرگوارش در پس پرده غيب قرار گرفت و از چشم عموم مردم پنهان گشت
و همين خلأ موجب شد تا جعفر بيشترين سوء استفاده را بكند؛ ليكن نسبت به فعاليّتهاى
ضدّ مذهبى وى بىتفاوت نبود و در مواقع لازم در برابر آنها موضع مىگرفت. اين موضعگيريها
به دو صورت انجام مىشد: به صورت مستقيم و به صورت توقيع از طريق سفيران خود. اينك
چند نمونه.
1- در جريان اقامه
نماز بر پيكر امام عسكرى عليه السلام: جعفر كه مدعى امامت بعد از برادر خود شده بود
براى رسميّت بخشيدن به اين ادعا، نخست خود را در معرض تسليتگويى مردم و تبريك امامت
خويش قرار داد؛ سپس خود را آماده اقامه نماز بر جنازه امام كرد. وقتى كار غسل و كفن
امام به پايان رسيد «عقيد» خادم نزد جعفر آمد و از او براى اقامه نماز دعوت كرد. جعفر
در حالى كه شيعيان گرد او را گرفته بودند پيش آمد تا بر پيكر امام نماز بگزارد.
حجّت حق با مشاهده
اين صحنه، سكوت و غيبت را روا ندانست و در پيش روى او ظاهر شد و با قاطعيّت خطاب به
وى فرمود: «عمو! كنار برو، كه من براى نمازگزاردن بر پدرم از تو سزاوارترم.» آنگاه
خود جلو ايستاد و در حضور جمعيّت بر پيكر پدر نماز گزارد [2] و با اين موضعگيرى بجا،
توطئه جعفر را خنثى كرد.
اگر جعفر موفق مىشد
بر جنازه امام عسكرى عليه السلام نماز بخواند، علاوه بر كسب شهرت و وجهه اجتماعى، سنگ
بناى امامت و جانشينى خود از امام يازدهم را بنيان مىنهاد؛ چرا كه بهترين راه براى
اثبات اين مسأله اقامه نماز بود؛ ولى با حضور بموقع
[1] در
توقِیع شرِیف حضرت مهدِی (عج) به احمد بن اسحاق به اِین دو
گناه کبِیره جعفر تصرِیح شده است (ر.ک. بحار الانوار، ج 50، ص 230).