نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 268
را به ايمان آزموده
است.
انتظار فرج با چنين
مفهومى، سازنده و حركتزا است؛ از اين رو، در ميان عبادتهاى فردى و اجتماعى، جايگاه
ويژهاى دارد و در بيان رسول اكرم صلى الله عليه و آله برترين عبادت دانسته شده است:
علّت آن شايد اين
باشد كه انتظار فرج تبلور ولايت است؛ ولايتى كه درستى همه اعمال آدمى منوط به آن است
و بدون آن هيچ كارى پذيرفته نيست. [2]
پايان
غيبت
بدون شك، خورشيد
وجود حضرت مهدى (عج) براى هميشه در پس پرده غيبت باقى نخواهد ماند و به تعبير بعضى
روايات حتى اگر از دنيا بيش از يك روز باقى نمانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر دراز
خواهد كرد تا حضرت حجّت (عج) ظهور كند. [3]
آنچه در اينجا مطرح
است زمان پايان غيبت آن حضرت است. براى روشن شدن اين مسأله چند نكته را يادآور مىشويم.
الف- وقت ظهور: روايات
زيادى تصريح دارد كه وقت ظهور حضرت مهدى (عج) از اسرار الهى است و تنها خداوند از آن
آگاهى دارد و هر كس براى آن، وقت تعيين كند، دروغگو است. امام صادق عليه السلام در
اين باره مىفرمايد:
كسى كه براى (ظهور)
مهدى ما وقت تعيين كند، خود را در علم خدا شريك پنداشته و (به دروغ) ادعا كرده كه بر
اسرار الهى واقف است. [4]
ب- نشانههاى ظهور:
در روايات، براى حضرت مهدى (عج) نشانههايى ذكر شده