نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 269
است، مانند صيحه
در ماه رمضان، خروج سفيانى، خروج خراسانى، كشته شدن نفس زكيّه، فرو رفتن زمين در بيداء
و .... [1]
نشانهها بطور كلّى
به چند بخش تقسيم مىشوند: بعضى از آنها نشانههاى دور به حساب مىآيند كه بسيارى از
آنها تحقق پيدا كرده است، و برخى ديگر، نزديك به دوران ظهور هستند. در تقسيمبندى
ديگر، بعضى نشانهها حتمى دانسته شده و بعضى ديگر غير حتمى. با توجه به اين تقسيمها
نمىتوان از نشانههاى ظهور، پى به زمان دقيق آن برد؛ زيرا هيچ ملازمهاى بين تحقق
يكى از نشانهها- حتى نشانههاى حتمى- و ظهور در فاصله زمانى مشخص، وجود ندارد.
ج- سال ظهور: از
روايات چنين برداشت مىشود كه سال ظهور، فرد خواهد بود.
امام صادق عليه السلام
فرمود:
قائم (عج) ظهور نخواهد
كرد مگر در سالهاى فرد، سال اول، سوّم، پنجم، هفتم و نهم. [2]
د- روز ظهور: روز
ظهور- طبق روايات- روز عاشورا است. از امام صادق عليه السلام نقل شده است: در شب
23 ماه رمضان از آسمان به نام قائم (عج) ندا مىشود و در روز عاشورا قيام مىكند. [3]
ه- چگونگى ظهور:
براساس روايات رسيده، امام عصر (عج) پس از اذن الهى در كنار كعبه- بين ركن و مقام-
درحالى كه پرچم، شمشير، عمامه و پيراهن رسول خدا صلى الله عليه و آله با او است، ظاهر
مىشود. منادى حق، بشارت ظهورش را به گوش جهانيان مىرساند و حضرت را با اسم و مشخصات
به همگان مىشناساند و از مردم مىخواهد كه با وى بيعت كنند. ياران خاص امام- كه تعدادشان
313 نفر است- نداى آسمانى را لبيك گفته،
[1] غِیبت،
نعمانِی، ص 289. براِی آگاهِی بِیشتر از نشانهها رجوع
کنِید به ارشاد، ص 357؛ اعِیان الشِیعه، ج 2، ص 71.