نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 44
سهمگيرى از بيتالمال
كه از دوران خليفه دوم آغاز شده بود و در زمان عثمان تشديد شد و موجب شكاف و فاصله
بيشتر ميان طبقه غنى و فقير گشته بود.
مستند امام عليه
السلام در اتخاذ اين سياست، سيره پيامبر صلى الله عليه و آله بود. امام معتقد بود هر
كس كه به خدا و رسولش ايمان داشته بر قبله مسلمانان نماز گزارد از تمامى حقوق بهرهمند
خواهد شد و كسى بر كسى برترى نخواهد داشت مگر به تقوا. [1]
بعد ديگر اين سياست،
باز پس گرفتن اموالى بود كه پيش از آن به ناحق در اختيار گروهى خاص قرار گرفته بود.
حضرت در اين زمينه با صراحت اعلام كرد: هر قطعه زمين و تُيولى كه عثمان به ديگران داده
و هر مالى كه از مال خدا به افراد بخشيده است به بيتالمال بازگردانده خواهد شد. [2]
امام عليه السلام
در تأكيد بر اجراى اين سياست فرمود: بىجهت مالى را به كسى نخواهم داد و ميان سياه
و سفيد به تساوى رفتار خواهم كرد. سپس از همگان خواست تا به بيتالمال مراجعه و حق
خود را دريافت كنند و به عبيداللّه بن ابى رافع دستور داد هر كس آمد سه دينار به او
بدهد.
در عرصه ادارى و
حكومتى: عزل واليان ناصالح و گماردن فرمانداران لايق و شايسته و اعزام آنان به شهرهاى
مختلف. امام عليه السلام در بيان انگيزه اين اقدام مىفرمايد:
من از اين اندوهناكم
كه نابخردان و بدكاران اين امت زمام امور را به دست گيرند، در نتيجه مال خدا را در
ميان خود دست به دست بهگردانند و بندگان خدا را به بردگى بكشانند، با صالحان نبرد
كنند و فاسقان را همدست خويش قرار دهند. در اين گروه افرادى هستند كه شراب نوشيده و
حدّ بر او جارى شده است. و بعضى از آنان اسلام را نپذيرفتند تا براى آنان عطايى تعيين
گرديد. [3]
امام عليه السلام
در اجراى اين سياست پس از بركنارى كارگزاران عثمان، عثمان بن حُنيف را به استاندارى
بصره، سهل بن حنيف را به استاندارى شام و قيس بن سعد را به
[1] ر.ک: شرح نهج
البلاغه، ابن ابِی الحدِید، ج 7، ص 36 ـ 37.
[2] ر.ک: ثورة
الحسِین، مهدِی شمس الدِین، ص 57؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابِی
الحدِید، ج 1، ص 269.