نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 73
علاوه بر شام و مصر،
عراق را نيز تحت سلطه خويش داشته بطور رسمى بر مسند قدرت و خلافت اسلامى تكيه مىزد؛
بدون آن كه مانع اساسيى بر سر راه خود بيابد.
غرور ناشى از اين
موفّقيت در همان روزهاى نخست پس از صلح در رفتار و گفتار معاويه آشكار گشت. عزيمت وى
همراه سپاهش به كوفه قبل از رفتن به شام به منظور عينيّت بخشيدن به روند صلح و قدرت
نمايى در برابر مردم عراق و سخنرانى وى در مسجد جامع كوفه و تأكيد بر اين نكته كه پذيرش
شرايطى از سوى وى صرفاً به خاطر خاموش كردن آتش فتنه و ايجاد الفت ميان مردم بوده نه
عمل كردن به آنها، [1] نمونههايى از غرور طاغوت شام است كه ماهيّت پيمانشكنى و چهره
نفاق او را بيش از پيش آشكار ساخت.
رسالت حضرت مجتبى
عليه السلام در اين مرحله سنگينتر شد. او هم مىبايد پاسخ ياوهگوييهاى معاويه را
بدهد و چهره نفاق و نيرنگ و نيز موضع باطل او را براى افكار عمومى برملا كند و هم ماهيّت
و ابعاد كارى كه انجام داده براى مسلمانان و پيروان خود تبيين نمايد تا آنان از حالت
نگرانى و احساس شكست و ذلّت بيرون آمده با اميد به پيروزى حق و احساس سربلندى و عظمت
از موضع امامت دفاع كنند.
امام مجتبى عليه
السلام در نخستين سخنرانى خود در كوفه در حضور معاويه و نيروهاى شامى و عراقى بر اين
دو محور اساسى تكيه كرد و ضمن تجليل از رسول خدا و بيان شمهاى از خدمات آن حضرت به
امت اسلامى و تأكيد بر اين حقيقت كه اگر همه دنيا را بگرديد كسى را كه جدش رسول خدا
صلى الله عليه و آله باشد جز من و برادرم حسين عليه السلام پيدا نخواهيد كرد، فرمود:
معاويه بر سر حقى
با من به نزاع پرداخته كه از آن من است نه او. ولى من به خاطر صلاح امت و فرو نشاندن
فتنه آن را ترك كردم. معاويه جنگ بين من و خود را بر زمين نهاد (و پيشنهاد صلح كرد)
و من وقتى ديدم حفظ خونها بهتر از ريختن آنها است، (پيشنهادش را پذيرفته) با او بيعت
كردم و در اين كار جز مصلحت و بقاى شما
[1] انساب
الاشراف، ج 3، ص 44 و شرح نهج البلاغه، ابن ابِی الحدِید، ج 16، ص 46.
نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 73