نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 17
شيعه حضرت على (ع) در دوران پيامبر (ص) بودن، بدين معنى
نمىباشد كه آنها راه و رسم جداگانه در پيش گرفتند، چون بديهى است كه لازمه پيروى از
حضرت على (ع) پيروى از رسول اسلام (ص) و حضرت على (ع)، خود تسليمترين فرد به اوامر
پيامبر (ص) بود. و هيچگاه از دنبالهروى و تبعيت از وى تخطى ننمود. [1]
پيامبر نيز همواره على را بر حق دانسته است. [2] در اينجا،
نخست اصول و مبانى عقيدتى شيعه، سپس به انديشههاى سياسى آن به اختصار مىپردازيم:
1- 3. اصول اعتقادات شيعه
الف) امامت، اصلى از اصول دين؛ يكى از
مهمترين جهاتِ بحث پيرامون اصل امامت، جهت اعتقادى آن است. شيعه بر اين باور است كه
امامت از حساسترين و حياتىترين اصول اعتقادى است؛ زيرا سعادت دو جهان، اصلاح اخلاق
و رفتار و همه شئون زندگى مسلمانان و بقا و بالندگى اسلام وابسته به آن است. با توجه
به چنين جايگاه مهم اعتقادى است كه پيامبر اسلام (ص) مىفرمايد: «مَن ماتَ بِغَيرِ امامٍ ماتَ ميتَةً جَاهِليَّةً؛ [3]
كسى كه بدون امام از دنيا برود، به مرگ جاهليت- قبل از
اسلام- مرده است.»
شيعه با توجه به حياتى بودن مسئله امامت آن را در رديف
ديگر اصول اعتقادى يعنى توحيد، نبوت و معاد از اصول مذهب خويش قرار داده است. [4] شيعه
بر اين باور است كه بقاى دين موقوف به وجود امام است، چنان كه حدوث آن نيازمند به وجود
پيامبر (ص) بود. [5] ولى اهل سنت، امامت را از فرع دين و در رديف احكام عملى اسلام
قلمداد كردهاند. [6]
متكلمان شيعه و سنى، امامت را جانشينى پيامبر در امر دين
و دنيا دانستهاند، [7] ولى شيعه معتقد است كه امامت در باطن نوعى ولايت بر انسان و
اعمال او دارد و در ظاهر انسان را تا