نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 18
مقصد هدايت و راهنمايى مىكند. [1] از اين رو نبايد لحظهاى
زمين از حجت خدا- امام- خالى بماند و گرنه زمين به همراه اهل آن نابود خواهد شد. [2]
شيعه، امامت را لطف پروردگار بر بندگان خود مىداند (الامام
لطف) و بر خداوند است كه امامت را مانند نبوت از طريق وحى تعيين نمايد؛ با اين تفاوت
كه پيامبر به طور مستقيم از طرف خداوند مبعوث مىگردد و امام با واسطه پيامبر (ص) از
سوى خدا معرفى مىگردد. [3] مسئله امامت جنبه الهى داشت نه مردمى و حتى پيامبر نمىتوانست
بدون تعيين خداوند كسى را براى اين منصب معرفى نمايد، از اين رو پيش شرط اسلام آوردن
برخى از قبايل عرب- مانند، بنى عامر بن صعصعه- را كه گفتند رهبرىِ پس از تو از آن ما
باشد، رد كرد و فرمود: «اين كار به دست خداست هر جا كه بخواهد آن را قرار مىدهد.»
[4] چنانكه انصار نيز در بيعت عقبه با پيامبر (ص) بر اين اساس بيعت كردند كه در هر
شرايطى از آن حضرت اطاعت كنند و در مسئله جانشينى با او به نزاع برنخيزند. [5]
ب) عصمت امام؛ عصمت در لغت به
معناى نگاهدارى نفس از گناه و در اصطلاح متكلمان شيعه، عبارت است از ملكه نفسانى يا
نيروى ربانى و خدادادى كه دارنده آن را از خطا و گناه عمدى و سهوى- در عين قدرت ارتكاب-
باز مىدارد. [6]
شيعه عصمت را در امام و رهبرى جامعه پس از پيامبر (ص)
شرط مىداند، چون قوام و حفظ دين و شريعت به وجود امام معصوم است و بدون آن دين از
تغيير و تبديل در امان نيست، زيرا وجود امام بدين جهت است كه پس از پيامبر (ص) به بيان
احكام و دستورات دين بپردازد و به همان دليل كه پيامبر بايد در گرفتن وحى، حفظ و ابلاغ
آن معصوم باشد تا در اين سه مورد
[1] . سيد محمد حسين، طباطبايى، الميزان، ج 1، ص
270-275؛ نهج البلاغه، خطبه 152؛ مجموعه آثار، ج 4، ص 848