نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 19
خطا و اشتباه نكند، امام نيز بايد چنين باشد تا در حفظ
و تبيين و تفسير دين اشتباه ننمايد. شيعه براى اثبات عصمت امام، به آيات و رواياتى
استناد كرده است كه از جمله آنها، موارد زير است:
خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان- پيامبر- بزدايد
و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
روايات فراوانى از شيعه و سنى حكايت از آن دارند كه اين
آيه در شأن پيامبر (ص) و اهلبيت (ع) او، يعنى امام على (ع)، فاطمه (س)، امام حسن
(ع) و امام حسين (ع) نازل گرديده و بر عصمت آنها دلالت دارد. چون اطلاق كلمه رجس- با
توجه به آن كه الف و لام آن براى جنس است- هرگونه پليدى و گناه را شامل مىشود و كلمه
«انّما» براى حصر و تاكيد است كه اراده قطعى خداوند بر آن قرار گرفته كه اهل بيت از
هرگونه پليدى و گناه پاك باشند كه همان مقام عصمت مىباشد. [1]
خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را- نيز-
اطاعت كنيد.
همه مفسران شيعه مىگويند، منظور از «اولوالامر» امامان
معصوم مىباشند. برخى از علماى اهل سنت نيز گفتهاند اين آيه درباره حضرت على (ع) نازل
شده است. [2] فخر رازى از علماى بزرگ اهل سنت مىگويد «اولوالامر» بايد معصوم باشند.
[3]
روشن است كه اطاعت بىقيد و شرط از «اولوالامر» دلالت
بر عصمت آنان دارد. امام على (ع) مىفرمايد:
همانا خداوند بدان جهت به اطاعت صاحبان امر فرمان داد
كه آنان معصوم و پاكيزه هستند و هيچگاه به گناه امر نمىكنند. [4]