سخن حق و مستند، قول اخير است؛ يعنى تاريخ پيدايش شيعه
به عصر پيامبر (ص) باز مىگردد. از شأن نزول و تفسير برخى آيات قرآن و روايات كه شيعه
و سنى درباره حضرت على (ع) و پيروان او نقل كردهاند فهميده مىشود كه هسته نخستين
تشيع و اساس آن را خداوند در قرآن كريم نشاند و پيامبر اكرم (ص) در طول دوران رسالتش
آن را آبيارى كرد و پروراند تا آنكه شجره طيبهاى گرديد و در زمان آن حضرت به ثمر نشست.
به همين جهت برخى- كه نام آنها خواهد آمد- در زمان پيامبر (ص) به عنوان شيعه معروف
بودهاند. همين افراد بودند كه انتخاب خليفه را پس از پيامبر در سقيفه مردود دانسته
و با استناد به احاديث پيامبر گفتند، پيامبر (ص) جانشين خود را در زمان حياتش و پيشتر
تعيين و معرفى كرده است.
بنابراين پيامبر اكرم (ص) به فرمان خداوند، نخستين شخصى
بود كه به ولايت و رهبرى حضرت على (ع) تاكيد كرد و به پيروان وى نام شيعه نهاد. [2]
بدين جهت تشيع همان اسلام ناب محمدى و سيماى حقيقى و واقعى آن است كه در زمان خلافت
ظاهرى حضرت على (ع)، اعتقادات درونىاش تحقق يافت و در اين دروان، تشيع خود را در عمل
نشان داد و الگوى هميشه ماندگار حكومت عدل و قسط در جهان گرديد.
دليل و حجت شيعه براى ولايت و امامت حضرت على (ع) فراتر
از ويژگىها و برترىهاى شخصى آن حضرت است كه شيعه و سنى به آنها معترفند، ادله ولايت
و امامت على (ع) و اثبات آن در دوران پيامبر (ص) از منظر عقل و نقل قابل اثبات است.
[1] . على اصغر، رضوانى، شيعهشناسى و پاسخ به شبهات،
ج 1، ص 39-40؛ تاريخ تشيع، ج 1، ص 35-37؛ دايرةالمعارف تشيع ذيل عنوان «تشيع»