نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 134
مذهبهاى مختلف در احكام و عقايد
به وجود آمد؛ به عنوان مثال، بخارى صحيح خود را كه احاديثش با احتساب تكرارها به
چهار هزار نمىرسد از بين ششصد هزار حديث انتخاب كرد و ابو داود سنن خود را كه
حاوى 4800 حديث است از بين پانصد هزار حديث برگزيد. يعنى به اعتقاد آنان بقيه
احاديث صحيح و قابل استناد به پيامبر نبود. [1]
ج- نقش عالمان به
ظاهر مسلمانِ يهود و نصارا: بعضى از عالمان يهود
و نصارا به ظاهر اسلام آورده و خود را در جامعه اسلامى وارد كردند. آنان به نقل
اعتقادات خود با استفاده از كتب آسمانىِ تحريف شده پيشين پرداختند و از آنجا كه با
توجه به كنار زدن اهل بيت در جامعه خلاء علمى وجود داشت، از جانب مسلمانان پذيرفته
شدند و چون براى رسيدن به مقاصد خود حاضر بودند با حاكمان كنار بيايند، مورد
پشتيبانى حكومتها واقع شدند و بازارشان رواج گرفت و توانستند بسيارى از عقايد
انحرافى خويش را به مسلمانان القا كنند. ريشه بسيارى از عقايد باطل مانند اعتقاد
به جسم داشتن خدا، اعتقاد به جبر و ... را در همين نقلها بايد جست.
ابن خلدون مىنويسد: «عربها اهل
كتاب و علم نبودند. آنان بيابان گردانى امّى بودند كه اسلام آورده بودند، بدين جهت
هرگاه مىخواستند پيرامون اسباب خلقت، چگونگى خلقت جهان، اسرار وجود و ... مطلبى
بدانند، دست نياز به عالمان اهل كتاب همچون كعب الاحبار، وهب بن منبّه، عبدالله بن
سلّام و غير آن دراز مىكردند و آنان هم كه يا يهودى بودند و يا نصرانى، با
استفاده از كتب تحريف شده تورات و انجيل جواب مىدادند و به همين منوال كتب تفسير
و حديث پر از اسرائيليات شد.» [2]
تعدادى از اين روايات كه منشاء
عقايد انحرافى همچون عقيده به جسمانيت خدا، گرديد به عنوان نمونه ذكر مىگردد:
كعب الاحبار يهودى مىگويد:
«خداى تعالى به زمين نگاه كرد و
فرمود: من مىخواهم بر تو قدم بگذارم. در پى كلام حق
[1] - بحوث فى الملل و النحل، ج
1، ص 75، به نقل از الغدير، ج 5، ص 292-293
[2] - مقدمۀ ابن خلدون، ص
439. البته اين طبيعى است، وقتى آنان خود را از محضر اهل بيت محروم كردند، چارهاى
جز پناه بردن به امثال كعب الاحبار نداشتند
نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 134