نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 143
1- نفى صفات از حق تعالى بدين
بيان كه صفات قديم براى حق تعالى محال است.
2- قول به قَدَر يعنى فاعل خير و
شر بندگان هستند و خداوند آنان را بر فعل خير و شرّ قدرت داده است.
3- منزلة بين المنزلتين يعنى
مرتكب كبيره نه كافر است و نه مؤمن بلكه فاسق است و اگر بدون توبه بميرد در آتش
جاودان است.
4- يكى از دو گروه متخاصم در جمل
و صفين خطا كار بود ولى براى ما معيّن نيست، همچنين يكى از دو نفرى كه همديگر را
لعن مىكنند فاسق است ولى براى ما معين نيست. [1]
معتزله بر مبناى اصول چهارگانه
واصل تشكيل شد و بسط و گسترش يافت.
نامهاى معتزله: معتزله به نامهاى ديگرى نيز مشهورند از جمله:
1- عدليه چون قائل به عدل و حكمت
خدا بودند.
2- مُوحّده چون هيچ قديمى غير از
خدا را قبول نداشتند. (نفى صفات قديم از خدا مىكردند).
3- قدريّه: در كتب كلامى، معتزله
را »قدريّه» مىخوانند ولى از آنجا كه به پيامبر منسوب است كه فرمود: «قدريه مجوس
اين امت هستند.»، معتزله مخالفان خود را قدرى مىخوانند و مخالفان، معتزله را.
در روايات امامان عليهم السلام،
هم جبريها و هم معتزله كه قائل به تفويض هستند، قدرى ناميده شدهاند. اما بعضى از
احاديث كه در آنها به جبريها قدرى گفته شده:
1 - رسول خدا (ص) فرمود: قدريه به
زبان هفتاد پيامبر لعن شدهاند. سؤال شد: قدريه چه كسانى هستند؟ پيامبر (ص) فرمود:
قومى هستند كه گمان مىكنند خداوند گناهان را بر آنان تقدير و لازم كرده و بعد بر
همين گناهان عذابشان مىكند. (بحار، ج 5، ص 47).
2 - فردى از امام على (ع) پرسيد:
رفتن ما به سوى صفين به قضا و تقدير خداوند است؟ امام فرمود: آرى، هر كارى كه مىكنيد
به قضا و قدر خداوند است، بعد حضرت فرمود: درست است كه به قضا و قدر خداست ولى شما
مجبور نيستيد، بعد فرمود: اگر قضاى حتمى و قدرِ لازم خدا بود، شما قدرت نداشتيد و
عقاب معنا پيدا نمىكرد، (چون جبر بود)... بعد در ادامه فرمود: (اعتقاد به قدر
حتمى و قضاى لازم) اعتقاد بت پرستان و قدريّه اين امت و مجوس آن است. (بحار
الانوار، ج 5، ص 13)
نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 143