نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 145
امامان عليهم السلام را به صلاح
نمىديدند و يا چون هدف آنان مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهى از منكر بود و
گروهى از عامه نيز به همين انگيزه با آنان همراه شده بودند، درآن مقطع به صلاح
نمىديدند كه عقايد خود را به صراحت اعلام كنند، بلكه گاهى توريه مىكردند و تقيه
مىنمودند. گاهى اين تقيهها با اشاره و راهنمايى خود امام عليهالسلام بود. مثلا
وقتى مختار عليه حكومت اموى و به خونخواهى امام حسين قيام كرد، با هدايت و دستور
امام سجاد، محمد بن حنفيّه رهبرى و هدايت قيام را به عهده گرفت و مختار بيشتر
ارتباطش با ابن حنفيّه بود و از اينجا گروهى مختار را بنيانگذار كيسانيه و يا از
كيسانيه و معتقدان به امامت ابن حنفيه شمردهاند. [1]
2- گروههاى ساختگى
نويسندگان ملل و نحل: متأسفانه نويسندگان ملل و نحل
سنّى مذهب، وقتى اختلاف وسيع در عقايد و احكام را بين اهل سنّت مشاهده كردند،
درصدد بر آمدند كه براى شيعيان نيز گروههايى بتراشند و به آنها نسبت دهند. از جمله
اين گروههاى ساختگى مىتوان به »سبائيه» و »غرابيه» اشاره كرد. علامه سيد مرتضى
عسكرى در كتاب »عبدالله بن سبا» ثابت كرده است كه اصولا در تاريخ شخصى به نام »عبدالله
بن سبا» و گروهى طرفدار وى به نام »سبائيه» وجود نداشته است؛ همچنانكه «غرابيه»
نيز گروهى ساخته ذهن آن نويسندگان است. در شرح فرقه غرابيه گفتهاند:
«غُرابيه گروهى هستند كه گمان
دارند خداوند جبرئيل (ع) را به سوى على فرستاد ولى جبرئيل به خطا به سوى محمد (ص)
رفت و وحى را به او داد، براى اينكه محمد و على شبيهتر به هم بودند از دو كلاغ يا
دو مگس و ...». [2]
اين است تنها معرفى نويسندگان براى
غُرابيه بدون اين كه معين كنند كه مؤسس آنها كيست؟ در چه شهر و عصرى بودهاند؟ چه
كسى آنان را ديده وعقايدشان را شنيده و ...؟
3- نفوذيهاى
دشمنان: از آنجا كه شيعيان عقايد متين، مستحكم
و مستدلّى