نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 154
شب و روز از ما به سوى آنان روان
است. علم حلال وحرام و فرايض و احكام، كه مردم هرگاه اين علم را از ناقلان و فقها
بگيرند از شك و گمراهى در امانند زيرا آن ناقلان و فقيهان از كسانى علم گرفتهاند
كه رجوع به آنان واجب بوده زيرا آنان وارثان علم آدم تا خاتمند، ذريه برگزيدهاى
كه اول و آخرشان يكى است و از يك سنخند.» [1][2]
2- گروهى خدمت امام باقر رسيدند
تا درباره آيه(شَجَرَةٍ
طَيِّبَةٍ اصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِى السَّماءِ)[3] سؤال كنند. امام فرمود:
»ما هستيم آن درختى كه خداوند
فرمود: »اصلها ثابت و فرعها فى السماء» [4]
3- امام در تفسير آيه(ثُمَّ اوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ
اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ
وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ)[5] فرمود:
«السابق بالخيرات» امام است و «المقتصد»
كسى است كه نسبت به امام معرفت و شناخت داشته باشد و «الظالم لنفسه» كسى است كه
امام را نشناسد». [6]
اينها نمونههاى از تفسيرهاى
باطنى قرآن و بيان مصاديق واقعى بود كه جز امام و پيامبر ديگرى را دست رسيدن به آن
نيست و بيانات تفسيرى امام باقر در اين زمينه فراوان است.
رد تفسير به رأى
امام باقر علاوه بر اينكه در
بيانات تفسيرى خود امامان را مصداق «ذريه
[1] - «ذريّة مصطفاة بعضها من
بعض» اشاره به آيات 33 و 34 آل عمران(ان الله اصطفى ادم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران على العالمين
ذريّة بعضها من بعض و الله سميع عليم)
[5] - فاطر، آيه 32 (سپس كتاب را
به بندگان خويش كه انتخابشان كرديم، به ميراث داديم، بعضى از آنان ستمكار بر خويش
وبعضى ميانه رو و بعضى سبقت گيرندگان به سوى خيرات هستند)