نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 161
سميع و شنونده بودن خدا غير از
بصير و بينا بودن اوست همچنان كه بصير بودن او غير از سميع بودن اوست.
امام فرمود:
«دروغ گفتند و ملحد گشتند و خدا
را به خلق تشبيه كردند. خداى تعالى سميع و بصير است و مىشنود به آنچه مىبينيد و
مىبينيد به آنچه مىشنود (يعنى صفات خدا عين ذات اوست و دو گانگى بين صفات با ذات
و صفات با همديگر نيست)».
راوى گويد: آنها گمان مىكنند كه
خداوند بصير است به آنچه تعقل مىكند.
امام فرمود: خداوند متعالى است
(از اين گمانها)، چيزى كه صفت مخلوقات داشته باشد تعقّل مىكند و خداوند چنين
نيست. [1]
در باب از ليت خداوند و متعالى
بودن او از هر نقص، نياز و احتياج، بيانات متعددى دارند.
نافع بن ازرق از امام پرسيد: از
خداى تعالى مرا خبر ده كه چه زمان وجود پيدا كرده است؟
امام فرمود:
«كى نبوده است تا به تو خبر دهم
كه كى به وجود آمده است؟ منزه است كسى كه از ازل بوده و پيوسته خواهد بود، يگانه
بى نيازى كه نه ياورى دارد و نه فرزندى». [2]
از امام سؤال شد: آيا جايز است به
خدا «چيز» گفته شود؟
امام فرمود: آرى چيزى كه او را از
حدّ تعطيل و حد تشبيه خارج كند. [3]
راوى گويد: به امام باقر نوشتم
(يا عرض كردم) فدايت شوم ما رحمنِ رحيمِ يكتاى يگانه بى نياز را مىپرستيم، صحيح
است؟