نام کتاب : زندگانی امام حسین نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 56
بريده
است ... اكنون كه تو پيشواى خاندان خود و بزرگ مردم ديارخويش هستى با حسين ديدار
كن و او را از فتنهانگيزى باز دار. اگر سخن تو را پذيرفت و از كرده خود پشيمان شد
در امان ما خواهد بود و از بخششهاى بىكران ما بهرهمند خواهد گشت.» [1]
«ابن
عباس» براى آنكه نامه يزيد را بى پاسخ نگذارد، نامهاى بدو نوشت و درآن، ضمن آنكه
عامل هجرت امام حسين (ع) به مكّه را بدرفتارى دستگاه حكومت با فرزند پيامبر (ص)
قلمداد كرد، به نصيحت يزيد پرداخت. [2]
«يزيد»
پس از آنكه از اين ترفند نتيجهاى به دست نياورد تصميم به ترور امام (ع) گرفت.
«عَمْروبنِ سعيد»، حاكم «حجاز» مأمور شد همراه عدهاى مسلّح، تحت پوشش اعمال حج،
به مكّه رود و فرزند رسول خدا (ص) را در حال احرام دستگير ساخته و يا ترور نمايد.
«عَمرو» روز هشتم ذيحجّه با نيروهاى مسلّح خود وارد مكّه شد. [3]
به سوى عراق
امام
حسين (ع) در دهه نخست ذيحجّه تصميم به هجرت از مكه گرفت. اين هجرت، معلول چند جهت
بود:
1-
پيگيرى مأموريّت الهى خويش و تحقّق امر به معروف و نهى ازمنكركه در آن شرايط جز با
رفتن به عراق و شهادت در سرزمين «كربلا» امكان پذير نبود.
2- دعوت
مردم «كوفه» و اصرار آنان بر شتاب در حركت به سوى عراق و تأييد نظرات مردم توسّط
نماينده اعزامى امام (ع) به كوفه.
3- خطر
ترور امام (ع) در مكّه و شكسته شدن حرمت خانه خدا.
سه عامل
ياد شده موجب شد كه امام (ع) پس از حدود چهارماه توقّف در مكّه پس از انجام عمره
مُفْرَده، [4] روز هشتم ذيحجّه، همراه كسانى كه از مدينه آمده بودند و نيز افرادى
كه
[4] - در اينكه امام (ع) به چه نيّتى محرم شده بود
عبارات و كلمات مختلف و مضطرب است، از نوشتۀ شيخمفيد در الارشاد، ص 281،
مرحوم طبرسى در اعلام الورى، ص 227 و محدّث قمى در نَفَس المهموم، ص 162 استفاده
مىشود كه امام (ع) براى حج محرم شده بود. ولى چون از دشمن برجان خود ترسيد نيّت
خود را از حج به عمره مفرده برگردانيد و پس از طواف، سعى بين صفا و مروه و تقصير
ازاحرام بيرون آمد، چون اتمام حج برايش امكان نداشت. ولى اين نظر از دو جهت قابل
خدشه است:
اوّلاً، در چنين موردى كه از مصاديق مصدود از عمل حج
به شمار مىرود بر اساس فتواى فقها شخص محرم پس از قربانى محِلّ مىشود و صرف
تبديل نيت از حج به عمره مفرده براى بيرون آمدن از احرامكافى نيست «ر. ك.
تحريرالوسيله، ج 1، ص 421.»
ثانياً، از دو روايت معتبر از امام صادق (ع) استفاده
مىشود كه امام (ع) از اول براى عمره مفرده محرم شده بود دراين دوروايت، انجام
عمره مفرده در ايام حج مجاز دانسته شده و عمل حسين بن على (ع) به عنوان دليل اين
مشروعيت بيان گرديده است. براى آگاهى ازمتن اين دوروايت به وسائل الشيعه، ج 10، ص
246، باب 7 از ابواب عمره، حديث 2 و 3 رجوع كنيد
نام کتاب : زندگانی امام حسین نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 56