نام کتاب : زندگانی امام حسین نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 74
عرب و
غير عرب و ... از مصاديق ديگر رجعت سياسى بود كه در دوران حاكميت معاويه و يزيد
گسترش يافت.
همچنين
در دوران حاكميت اموى اختلاف طبقاتى بيش از گذشته گسترش يافت. پادشاهان اموى
بيتالمال را ثروت شخصى خويش كرده و خود را جانشينان خدا مىدانستند.
امام (ع)
در نطق مهمشان در «بيضه» خطاب به سپاه ابن زياد فرمود:
اينان
(امويان) بيتالمال و اموال عمومى را به خود اختصاص داده، حرام خدا را حلال شمرده
و حلال الهى را حرام كردهاند. [1]
با دقت و
تأمل در مسائلى كه ذكر شد، مىتوان فلسفه حركت عظيم امام (ع) را در احياى دين
خلاصه كرد: (احياى دين) نهضت عاشورا، حركتى سازمان يافته در جهت احياى شريعتى بود
كه جز پوسته و ظاهر چيزى از آن باقى نمانده بود.
امام (ع) در كربلا
تلاشهاى دو جبهه حق و باطل
با توقف
كاروان حسينى در «كربلا»، سران دو جبهه حقّ و باطل براى دستيابى به اهداف خود،
تلاشهاى جديدى را آغاز كردند كه به اختصار و به طور جداگانه به آنها اشاره مىشود.
الف- جبهه باطل
1- تهديد و ارعاب
«ابن
زياد» نامهاى به امام حسين (ع) نوشت:
«يزيد
به من نوشته: سر به بستر ننهم و از غذا سير نخورم مگر آنكه تو را بكشم، يا به
فرمان من و يزيدبن معاويه گردن نهى!»