نام کتاب : زندگانی امام رضا نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 143
اوضاع و
احوال سياسى پيش برود و در هر زمان گرايشى نشان دهد.
عملكرد
مأمون گوياى آن است كه وى در روشها و موضعگيريهاى سياسى از مبادى عقيدتى خود پيروى
نمىكرد، بلكه اعتقادات خويش را متناسب با شرايط سياسى ابراز و هماهنگ مىساخت. [1]
پس از
اين بيان كوتاه برمىگرديم به پاسخ به سؤال بالا. آنچه در مورد تشيّع مأمون
مىتوان گفت اين است كه:
- اوّلًا
ممكن است اظهار تمايل وى به اميرمؤمنان (ع) نشأت گرفته از اعتقاد او به مذهب
معتزليان بغداد همچون «بِشْرِ بن معتمر» و «بشر بن غياث» باشد كه بر اين باور
بودند حضرت على (ع) بعد از پيامبر (ص) برترين آفريده خداوند است و اعمال آدمى از
خود اوست و قرآن مخلوق است. [2]
بسيارى
از مورخان نوشتهاند مأمون بر مذهب معتزله بوده است؛ از اين رو، پيروان اين مذهب
گرد او مجتمع بودند. [3]
بر اين
اساس احتمال قوى مىرود مراد از تشيّع مأمون كه در نوشته مورخان، حتى كلمات خود او
آمده است صرفاً اظهار تمايل وى به حضرت على (ع) و برتر دانستن آن حضرت از ساير
صحابه و نيز خلفا باشد نه معناى اصطلاحىاش كه امروزه به ذهن مىآيد و در مقابل
«تسنّن» است.
- ثانياً
بر فرض كه بپذيريم او شيعه به معناى اصطلاحى كلمه بوده است بايد گفت:
عملكردش
نشانگر آن است كه او بر ضدّ اعتقادش رفتار كرده و به تعبير شهيد مطهرى «شيعه امام
كش» بوده است، مانند مردم كوفه كه برغم داشتن گرايشهاى شيعى، امام
[1] -
بعضى از صاحبنظران جريان برتر شمردن على (ع) و اعلام بيزارى از معاويه و جايزشمردن
متعه و اعتقاد به مخلوق بودن قرآن از سوى مأمون را به انگيزه سرگرم كردن مسلمانان
به يكديگر و بازداشتن انديشۀ آنان از خلافت و دوركردن مردم از گرد اهلبيت
(ع) دانسته و افزودهاند بعضى از شواهد تاريخى نيز اين احتمال را تقويت مىكند
(الحياة السياسيّة للامام الرضا (ع)، ص 200 پانوشت)
[2] - ر.
ك: البداية والنهاية، ج 10، ص 291. لازم به يادآورى است كه اهل سنّت و اهل حديث در
نقطه مقابل معتزله قرار دارند و اين جمله برخلاف عقايد آنان است
[3] -
براى نمونه رجوع كنيد به البداية والنهاية، ج 10، ص 288 و عصرالمأمون، ج 1، ص 367
و 395-397 و امپراطورية العرب، ص 600-601
نام کتاب : زندگانی امام رضا نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 143