نام کتاب : زندگانی امام رضا نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 33
2- انس با قرآن
وحدت و
يگانگى قرآن «صامت» و قرآنهاى «ناطق» در عالم معنا موجب مىشود كه اين «ثقلين» به
يادگار مانده از پيامبر (ص) در عالم ظاهر نيز با يكديگر، انس و رابطه تنگاتنگ
داشته باشند. ابراهيم بن عباس رابطه حضرت على بن موسى (ع) با قرآن را چنين توصيف
كرده است:
تمام
سخنان حضرترضا (ع) و پاسخهاى او (به سؤالاتافراد) و استنادهاى آن گرامى برگرفته
شده از قرآنبود و هرسهروز يك ختمقرآنمىكرد ومىفرمود: اگربخواهم دركمتر از سه
روز هم مىتوانم ختم كنم؛ و ليكن به هنگام تلاوت آن به هيچ آيهاى برنمىخورم مگر
آنكه در آن مىانديشم كه چه وقت و در چه موردى نازل شده است؛ از اين رو، هر سه روز
يك بار ختم قرآن مىكنم. [1]
رجاء بن
ابى ضحاك نيز در اين باره مىگويد:
على بن
موسى (ع) شب، هنگام قرار گرفتن در بستر، بسيار قرآن تلاوت مىكرد و چون به آيهاى
برمىخورد كه درباره بهشت يا دوزخ بود، مىگريست و از خداوند بهشت را درخواست
مىكرد و از آتش جهنم به او پناه مىبرد. [2]
منشأ اين
تأمّل و ژرف نگرى حضرت رضا (ع) نسبت به قرآن و تحول و تأثر آن گرامى از آيات وعد و
وعيد آن اين است كه او قرآن را ريسمان محكم الهى و هدايتگر انسان به «صراط مستقيم»
و بهشت مىدانست.
روزى در
محضر امام رضا (ع) سخن از قرآن به ميان آمد. امام (ع) درباره نظم قرآن و اعجاز و
حجت آن با اهميّت سخن گفت؛ سپس فرمود: