نام کتاب : زندگانی امام صادق نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 144
مفهوم آن
لحاظ گرديد. انتظار شيعه از امام، علاوه بر اداره امور اجتماعى، راهنمايى و ارشاد
فكرى، آموزش دينى و تصفيه و تزكيه اخلاقى امّت نيز بود. و اگر كسى از عهده انجام
اين وظايف بر نمىآمد او را به عنوان «امام بحق» نمىشناخت؛ هر چند از نظر اداره
سياسى و قدرت نمايى نظامى و سلحشورى و كشور گشايى فردى توانمند بود.
آميختگى
سه بعد: رهبرى سياسى، آموزش دينى و تهذيب روحى در مفهوم امامت ناشى از آن است كه
اسلام در اصل، اين سه جنبه را از يكديگر تفكيك نكرده و هر سه بعد را به عنوان
برنامهاى جامع بر انسانها عرضه داشته است. از اين رو، پيشوايى امّت نيز مىبايد
به معناى پيشوايى در هر سه بعد باشد.
نتيجه
آنكه: بر خلاف نظر سطحى نگر كسانى كه امامت را چيزى در قبال «خلافت» و «حكومت»
پنداشته و آن را صرفاً يك منصب معنوى و روحى و فكرى شمردهاند، امام در فرهنگ
تشيّع «رهبر امت» است؛ هم در امور دنيايى و نظم و نسق زندگى مردم و اداره سياسى
اجتماعى جامعه و هم در تعليم و ارشاد معنوى و روحى و گرهگشايى از مشكلات فكرى و
تبيين ايدئولوژى اسلام.
روايات
زيادى مؤيّد اين نگرش بر مفهوم امامت است كه به ذكر دو نمونه بسنده مىكنيم.
حضرت على
بن موسى الرّضا (ع) در مقام بيان شناخت امامت و توصيف و تبيين ويژگيها و صفات
امام، سخن مفصّلى دارد. از آن جمله درباره امامت مىفرمايد:
منصب
امامت، منزلت انبياء و ميراث اوصيا است. امامت، خلافت خداوندگار و جانشينى پيامبر
(ص) و جايگاه اميرمؤمنان (ع) و ميراث امام حسن و امام حسين عليهماالسلام است.
امامت، رشته دين، سامان مسلمانان، آباد كننده جهان، سربلندى