نام کتاب : زندگانی امام صادق نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 171
همه، آن
را نمىتوان «راز» امام دانست. زيرا اين معارف- با همه اختصاصى بودن- در صدها حوزه
حديث و فقه در چندين شهر بزرگ كشور اسلامى آن روز مطرح بود.
شيعيان
آن را براى يكديگر نقل و شرح و تفسير مىكردند و به عنوان وظيفهاى در آموختن آن
به يكديگر مىكوشيدند.
معارف
شيعى هر چند اختصاصى بود، يعنى گستره آن محدود به جمع شيعه بود و غير شيعه فقط در
شرايطى خاص مىتوانست بدان دست يابد؛ ولى چنين نبود كه تعداد انگشت شمارى از ياران
امام آن را بدانند و ديگران نه تنها از آن مطلع نباشند، كه راهى هم بدان نداشته
باشند؛ ازاين رو، نمىتواند عنوان «سرّ» و «راز» به خود بگيرد.
آيا راز
مذكور اسرار غيبى و ماوراء الطبيعى است؟ معجزهگرى و غيبگويى امام (ع) به عنوان
گوياترين و مؤثرترين دليل ثبوت امامت وى، نمىتواند به عنوان راز امامت مورد توصيه
و تأكيد امام بر كتمان آن باشد، بگونهاى كه در كتب حديث شيعه بابى با عنوان «باب
الكتمان» بدان اختصاص يابد.
پس بايد
مربوط به مسائل و مطالبى درباره اسرار جمع تشكيلاتى امام باشد. يك جمع كه با هدفى
انقلابى و با ايدئولوژى رهنما، در ميدان مبارزه فكرى و سياسى گام مىنهد، داراى
اسرارى است؛ اهداف و تاكتيكهاى پيش بينى شده، زمان و مكان اقدامهاى بزرگ، نام
ونشان مهرههاى مؤثر، منابع مؤثر مالى، خبرها و گزارشها از پارهاى حوادث و وقايع
مهمّ و ... اينها و مطالبى از اين قبيل رازهاى ناگشودنى تشكيلات است كه جز براى
شخص رهبر و كارگزاران اصلى دانستنى نيست. و اينان همان «راز داران» يا «امانتداران
راز» اند.
«باب» و
«وكيل»: در ارتباطات بسيار پنهانى امام با شيعيان، گاه لازم مىنمود اسرار
تشكيلاتى غير مستقيم و به وسيله واسطهها ميان امام و شيعيان مبادله گردد. زيرا در
شرايطى كه چشمها و گوشهاى دشمنان با ولعى هر چه بيشتر در صدد كشف ارتباطات شيعيان
با امام بودند، هر گونه كشف رابطهاى ميان امام و افراد، مىتوانست سر نخ
دنبالهدارى به سوى اعماق تشكيلات شيعه باشد.
نام کتاب : زندگانی امام صادق نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 171