نام کتاب : زندگانی امام صادق نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 186
است كه
موافق و مخالف بر دانش فراوان و بى نهايت وى اتفاق نظر دارند.
در آن
شرايط حساس فرهنگى كه هر يك از صاحبان مكاتب و نحلههاى فكرى سعى مىكردند با
تشكيل جلسات بحث و مناظره و طرح اشكالات اساسى، پايههاى مكتب تشيّع را متزلزل
كرده آن را از دور رقابت بين مكاتب و ايدئولوژيهاى موجود، حذف كنند، پيشواى ششم با
گستردن سفره دانش الهى خود در مسجد رسول خدا به عنوان پرستشگاه و دانشگاه بزرگ
اسلامى و نهادن انواع و اقسام دانشهاى طبيعى و ماوراى طبيعى مورد نياز جامعه
اسلامى در آن، نه تنها دوستان و پيروان خود را تغذيه و آنان را در برابر دشمنان
فكرى شان، مسلّح كرد، بلكه ديگران را نيز در حد ظرفيت و لياقتشان بهرهمند ساخت.
امام
صادق (ع) تمامى دانش رسول خدا (ص) و امامان پيش از خود را به ارث برده و از علم
آنان برخوردار بود. روايات زيادى بيانگر اين مطلب است، از جمله سخن خود آن حضرت كه
مىفرمايد:
حضرت
داود دانش همه پيامبران (پيش از خود) را به ارث برد. سليمان، وارث (دانش) داوود
بود و حضرت محمد (ص) وارث سليمان. و ما وارث رسول خدا (ص) هستيم. صحف حضرت ابراهيم
و الواح حضرت موسى نزد ماست.
پيشواى
ششم (ع) در هيچ مدرسهاى و نزد هيچ كسى علم نياموخت؛ از اين رو، دانشش اكتسابى
نبود، بلكه لدنّى و اعطايى و الهامى از سوى خداوند بود، آنسان كه دانش رسول خدا
(ص) و ديگر پيشوايان معصوم چنين بود.
خود آن
حضرت در سخنانى با تعبيرهاى مختلف از دانش بىانتهاى خود پرده برداشته مىفرمايد: