نام کتاب : زندگانی امام صادق نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 188
نيست، دانشگاه
جعفرى از نظر محتوايى تمامى ويژگيها و مزاياى دانشگاه متداول امروزى را داشت بدون
آنكه سازمان و ارگانيزم آن را داشته باشد. گستردگى رشتههاى علمى، تحقيق و پژوهش
در بالاترين سطح علمى جامعه، ابتكار، خلاقيت و نوآورى، فزونى تعداد دانشجويان و
تربيت افراد متخصص و صاحبنظر در رشتههاى مورد نياز جامعه اسلامى و ... كه از
اركان و مقوّمات يك دانشگاه است در دانشگاه بزرگ جعفرى نيز در حدّ بسيار بالا و بى
نظيرى وجود داشت. ديگر ويژگيهاى اين دانشگاه عبارت بود از:
الف-
مركزيت دانشگاه: پيشواى ششم، مدينه، «دارالهجره» و مركز حكومت اسلامى توسط رسول
خدا (ص) را به عنوان مركز فعاليتهاى علمى و فرهنگى خود برگزيد و مسجد پيامبر (ص) و
نيز «بيت امامت» به عنوان پايگاههاى اصلى تدريس و تعليم و تربيت اين دانشگاه بشمار
مىرفتند.
ب- تعداد
دانشجويان: مورخان و محدثان شيعه و سنّى تعداد راويان از امام صادق و دانشجويان
دانشگاه جعفرى را بالغ بر چهار هزار نفر نوشتهاند [1] كه بسيارى از آنان از
شخصيتهاى برجسته و فقها و رجال علمى زمان خود بودند و خود، نحله و مذهب فقهى
داشتند، مانند برخى از رؤساى مذاهب اهل سنّت.
ج- بافت
مليّتى دانشجويان: راويان و پرورش يافتگان مكتب جعفرى، از يك شهر و يك قبيله و يك
مليّت خاص نبودند؛ بلكه از شهرهاى دور و نزديك و از ميان قبائل گوناگون و مليتهاى
مختلف بودند. سيدالاهل، نويسنده معاصر مصرى مىنويسد؛
كوفه،
بصره، واسط و حجاز از هر قبيلهاى از قبايل: بنى اسد، غنّى، مخارق، طىّ، سليم،
غطفان، غفّار، ازد، بنى ضبّه، قريش، بويژه بنى حارث بن عبدالمطلب و بنى حسن بن
على، جگرپارههاى خود را به سوى جعفر بن محمّد فرستادند. [2]
د- گستره
آن: گستره دانشگاه جعفرى از دو بعد درخور تأمل و بررسى است.
[1] - ر. ك: الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج
1، ص 67