و هنگامى
كه بندگان من از تو در باره من سؤال كنند، (بگو:) من نزديكم، دعاى دعاكننده را به
هنگامى كه مرا مىخواند، پاسخ مىگويم.
امام
صادق (ع) از عميق ترين و بالاترين مرتبه شناخت و بلندترين مرتبه عبوديت حق
برخوردار و از مصاديق بارز (رَضِىَ الّلهُ عَنْهُمْ وَ رَضوُا عَنْهُ)[2]
بود؛
بنابراين جاى شگفت نيست اگر نزد پروردگارش «مستجاب الدعوه» باشد و يا وجودش مظهر
كراماتى باشد كه ديگران از ابراز آن ناتوانند؛ و يا از راز دل افراد و اخبار و
رويدادهاى آينده مطلع باشد. چه اينكه اينها- در مقابل مقام لقا و رضوان «الّله» [3]-
پاداش اندكى است كه خداوند به بندگان شايسته و برگزيده خود مىدهد.
در
گفتگويى كه ميان امام جواد (ع) و عمربن فرج رُخّجى در باره آگاهى آن حضرت از
اندازه و وزن آب دجله روى داده منشأ اين كرامتها همان مقام عبوديت و كرامت نفسانى
امام (ع) دانسته شده است. عمربن فرج مىگويد:
به امام
جواد (ع) در حالى كه در كنار دجله بوديم عرض كردم: شيعيان شما مدعى هستند كه شما
از اندازه و وزن آب دجله آگاهى داريد؟ امام (ع) فرمود: آيا خداوند توانايى دارد كه
اين دانش را به پشه اى از آفريده هاى خود بدهد يا نه؟
عرض
كردم: بلى، خداوند قادر است. فرمود: من نزد خدا گرامى تر از پشه واز بسيارى از
آفريده هايش هستم. [4]
پس از
اين مقدمه كوتاه، به گوشه هايى از فضائل وكمالات نفسانى امام صادق (ع) اشاره
مىكنيم.
[3] -
خداوند در آيه 72 از سوره تو به بعضى از نعمتهايى را كه در آخرت به بندگانش خواهد
داد ياد آور شده و در پايان مىفرمايد: (وَرِضْواٰنُ مِنَ اللّٰهِ اَكْبَرُ ذٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظٖيم) خشنودى و رضاى الهى (از همه نعمتهاى او) بر تراست و
اين است آن پيروزى بزرگ