نام کتاب : تاریخ زندگانی امام مهدی نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 60
نيست امام (ع) در دسترس امت باشد، بلكه امّت مىتواند
از طريق ارتباط با فرد يا افرادى كه امام تعيين كرده، مسائل و مشكلات خود و جامعه را
مطرح سازد و نظر مبارك امام را بيابد.
اين سياست در حقيقت ادامه سياستى بود كه امام هادى و امام
عسكرى عليهماالسّلام آن را بنيان نهادند و در دوران غيبت صغرى ابعاد گستردهترى پيدا
كرد.
دوم- حلّ مسائل و مشكلات جامعه اسلامى بويژه شيعيان كه
به طور قهرى از پنهان بودن امام (ع) و عدم دسترسى مردم به ايشان پديد مىآيد. آنان
در پرتو شناخت و آگاهىاى كه از اوضاع و احوال سياسى، اجتماعى و فرهنگى زمان خود داشتند،
بخوبى توانستند از عهده اين دو وظيفه مهمّ برآيند و رضايت امام زمان (عج) را جلب كنند.
ج- بروز كرامتها
نايبان خاص حضرت مهدى (عج) در شرايط لازم براى اثبات حقانيّت
ادعاى خود و زدودن هر نوع شك و ابهامى از دلها كرامتهايى از خود بروز مىدادند. آنان-
بر اساس آنچه در منابع تاريخى و روايى آمده است- به زبانهاى مختلف صحبت مىكردند، بدون
آنكه آموزشى ديده باشند، از نيّت افراد خبر مىدادند، زمان مرگ ديگران و حتى خود را
مىدانستند [1] و موارد ديگر.
اين كرامتها در راستاى رسالت الهى آنان و با عنايت و لطف
خاص پيشواى بزرگوارشان در دست آنان ظاهر مىشد و از نظر عقلى و نقلى هيچ مانعى ندارد.
مهمترين اثر اين كرامتها علاوه بر تثبيت موقعيّت سفارت
و استوارى اعتقاد شيعيان، رسوايى مدّعيان دروغين سفارت و وكالت بود.
همزمان با سفارت اين بزرگواران، افراد زيادى بدروغ ادعاى
سفارت كردند [2]، ولى چون مردم از آنان حجّت و دليل مىخواستند، از ابراز آن ناتوان
مانده رسوا مىشدند؛ به عنوان نمونه: