نام کتاب : زندگی ائمه نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 325
باشد، خداوند آن روز را آن قدر دراز خواهد كرد تا حضرت
حجّت (عج) ظهور كند. [1]
آنچه در اينجا مطرح است زمان پايان غيبت آن حضرت است.
براى روشن شدن اين مسأله چند نكته را يادآور مىشويم.
الف- وقت ظهور: روايات زيادى تصريح دارد كه وقت ظهور حضرت
مهدى (عج) از اسرار الهى است و تنها خداوند از آن آگاهى دارد و هر كس براى آن، وقت
تعيين كند، دروغگو است. امام صادق عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
كسى كه براى (ظهور) مهدى ما وقت تعيين كند، خود را در
علم خدا شريك پنداشته و (به دروغ) ادعا كرده كه بر اسرار الهى واقف است. [2]
ب- نشانههاى ظهور: در روايات، براى ظهور حضرت مهدى (عج)
نشانههايى ذكر شده است، مانند صيحه در ماه رمضان، خروج سفيانى، خروج خراسانى، كشته
شدن نفس زكيّه، فرو رفتن زمين در بيداء [3] و ....
نشانهها بطور كلّى به چند بخش تقسيم مىشوند: بعضى از
آنها نشانههاى دور به حساب مىآيند كه بسيارى از آنها تحقق پيدا كرده است، و برخى
ديگر، نزديك به دوران ظهور هستند. در تقسيمبندى ديگر، بعضى نشانهها حتمى دانسته شده
و بعضى ديگر غير حتمى. با توجه به اين تقسيمها نمىتوان از نشانههاى ظهور، پى به
زمان دقيق آن برد؛ زيرا هيچ ملازمهاى بين تحقق يكى از نشانهها- حتى نشانههاى حتمى-
و ظهور در فاصله زمانى مشخص، وجود ندارد.
ج- سال ظهور: از روايات چنين برداشت مىشود كه سال ظهور،
فرد خواهد بود.
امام صادق عليه السلام فرمود:
قائم (عج) ظهور نخواهد كرد مگر در سالهاى فرد، سال اول،
سوّم، پنجم، هفتم و نهم.»
د- روز ظهور: روز ظهور- طبق روايات- روز عاشورا است. از
امام صادق عليه السلام نقل