نام کتاب : زندگی ائمه نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 51
اين ايستادگى نشان دهنده موقعيّت ممتاز او در آن عصر است.
ورقة بن نوفل، پسر عموى خديجه نيز از كاهنان و دانايان
عرب بود و از كتابهاى اديان پيشين اطلاع داشت.
خديجه در چنين خانوادهاى پرورش يافت. وى از زنان برجسته
و پاكدامن قريش بهشمار مىرفت تا آنجا كه او را «طاهره» و «سيده» زنان قريش مىخواندند.
[1] او از زبان پسرعمويش شنيده بود كه «امين» قريش، همان است كه پيامبران پيشين رسالتش
را بشارت دادهاند؛ [2] از اين رو با داشتن ثروت زياد و خواستگاران فراوان، شيفته معنويت
و كمالات حضرت محمد شد و به او پيشنهاد ازدواج داد و با صراحت اظهار داشت: «اى پسر
عمو! از آنجا كه تو را شريف، امانتدار، خوش خُلق و راستگو يافتم شيفته تو شده (و پيشنهاد
ازدواج دادم).» [3]
خديجه پس از بعثت، نخستين بانويى بود كه به رسول خدا صلى
الله عليه و آله ايمان آورد و در طول مدت حياتش در تمامى صحنهها در كنار آن حضرت و
انيس و ياور او بود. در پرتو اين خدمات ارزنده و شايستگىهاى معنوى و اخلاقى او، پيامبر
صلى الله عليه و آله وى را بسيار دوست مىداشت و به او احترام و ارج مىنهاد و در كارها
با وى مشورت مىكرد و تا آن بانوى گرانمايه زنده بود همسر ديگرى برنگزيد. [4]
نام، كنيهها و القاب
رسول گرامى اسلام به دستور الهى نام «فاطمه» را بر دخترش
نهاد. [5] فاطمه از مصدر «فَطْم» و به معناى بريدن، قطع كردن و جدا شدن آمده است. واژه
فاطمه وزن فاعلى دارد ولى معناى مفعولى مىدهد و بريده و جدا شده معنى مىشود.
در اينكه فاطمه عليها السلام از چه چيز جدا شده است، در