نام کتاب : تاریخ و اصول روابط بین الملل نویسنده : جمالی، حسین جلد : 1 صفحه : 197
جنگها و نزاعهاى ميان آدميان، وجود احساسات ناسيوناليستى
باشد. بعلاوه، تجربه تاريخ
انسانى بيانگر آن است كه قوانين تدوين شده انسانى هرگز
نتوانسته حق و عدالت را به بار آورد. حاكميت قانون الهى در جامعه بينالمللى موجب برخوردارى
انسانها از عدالت واقعى گرديده و ريشه بسيارى از منازعات از بين مىرود. حاكميت الهى
در جهان، زمينه رشد و تعالى بشريت را در تمام ابعاد فراهم كرده، مايه وحدت در هدف و
عمل مىشود و از اين طريق به همبستگى نوع انسان منجر مىگردد.
اركان ساختار نظام مطلوب جهانى
عناصر چهارگانه «رهبرى»، «امت واحده»، «قانون» و «حاكميت»،
زير بناى نظم مطلوب اسلامى را تشكيل مىدهد كه به بررسى مختصرى از هر يك اكتفا مىشود.
رهبرى
امامت و رهبرى در نظام جهانى آرمانى اسلام، مركز وحدت
و يكپارچگى جامعه بشرى است. امام، زعامت معنوى و سياسى را به عهده گرفته، احكام و فرامين
الهى را با تكيه بر ايمان و آگاهى مردم عملى مىسازد. امام در اين مقام، داراى چهار
ويژگى ذيل است كه به ايشان و مردم جهان، امكان مىدهد تا حكومت واحد جهانى را بنياد
نهد.
الف- مركزيت و قطب ايدئولوژيك (عقيدتى): بر پا كننده حكومت
جهانى اسلام، امام دوازدهم، حضرت مهدى (عج)، زمامدار بر حق جهان و هدايت كننده مردم
به سوى حق تعالى است. امام از آنجا كه واسطه فيض الهى است، بايد محور حركت و فعاليت
بشريت قرار گيرد. كُلِّ جامعه و امت در گرداگرد امام به گردش در آمده و امام هسته مركزى
و نگهدارنده و نظم دهنده جامعه مىباشد. حضرت على (ع) در خطبه شقشقيه، امام را به «قطب
الرّحا» يعنى محورى كه سنگ آسياب به دور آن مىچرخد، تشبيه كرده است.