نام کتاب : درآمدی بر سیره فاطمی نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 12
اسلامى
به شمار مىرود. البته قرآن براى تربيت معنوى و اخلاقى واژه «تزكيه» و مشتقات آن
را به كار برده است، مانند آيه (قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَن
دَسَّاهَا)[1]»
و آيه (وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ)[2]
. مراد
از تزكيه نفس، پاكسازى آن از رذائل و آراستن آن به فضائل و رشد دادن در جهت صلاح و
كمال شايسته است كه همان تربيت دينى است.
در
روايات، از واژههاى «تهذيب»، «تأديب»، «تنزيه» و «تطهير» نيز براى تربيت اسلامى
استفاده شده است كه همه آنها ناظر به يك حقيقت، يعنى پالايش و تزكيه نفس است. [3]
نكته
ديگر آنكه منظور ما از تربيت در اين فصل مفهوم عام آن است كه شامل تعليم نيز خواهد
بود؛ چنان كه منظور از ويژگيها، مجموعهاى از باورها و عمل است كه خداوند امكان
تحقق آنها را در ذات انسان فراهم كرده است و انسان در پرتو تربيت اسلامى و با كمك
و راهنمايى مربيان الهى، يعنى پيامبران و امامان معصوم عليهم السلام آنها را در
نفس خويش پديد مىآورد و بالنده مىسازد و در روابط اجتماعى عينيّت مىبخشد.
ويژگيها
هر تعليم
و تربيتى ويژگيهايى دارد. تعليم و تربيت اسلامى نيز داراى ويژگيهايى است، از جمله:
1. الهى بودن: تربيت اسلامى تربيتى الهى است و ريشه در
ايمان و
[1] . شمس
(91)، آيه 9 و 10 «هر كس نفس خود را پاك و تزكيه
كرد، رستگار شده و آن كسكه آن را با معصيت و گناه آلوده ساخته، نوميد و محروم
گشته است.»
[2] . سوره جمعه
(62)، آيه 2 «.. او آنان را تزكيه مىكند و به ايشان كتاب و
حكمت مىآموزد.»