خداوند
اطاعت و پيروى از ما را رشته نظم و وفاق ملت [2] و رهبرى و پيشوايى ما را
موجب امان از تفرقه و تشتت قرار داده است.
حضرت
زهرا (س) در خطابه حماسى خود افقهاى بسيارى را گشود؛ از حمد و ثناى الهى گرفته تا
نقش رسالت در تحول تاريخى عرب و حكمت دستورهاى اسلامى؛ اما با ژرف نگرى در اين
خطبه مىتوان دريافت كه همه موضوعات مطرح شده در مسير باز نمودن جايگاه ولايت و
امامت در نظام اسلامى و تعيين و معرفى مصداق آن، چينش و سامان يافته است.
مىتوان
گفت مهمترين هدفى كه در خطبه حضرت دنبال مىشود، فهماندن اين حقيقت به همگان است
كه تنها راه ثمر بخشى و سامان پذيرى شريعت و يگانه محور وحدت، پذيرش ولايت اهل
بيت- عليهم السلام- و سر سپردگى عملى به آن است.
حضرت
زهرا (س) در اين بخش نورانى، آيين اسلام را به مجموعهاى متشكل از اعضا و ارگانهاى
متعدد تشبيه كرده كه ثمر بخشى آن در درجه نخست نيازمند يك نظام فرماندهى است كه
ميان همه زير مجموعهها تعادل و توازنى نتيجه بخش برقرار سازد و در درجه دوم،
وابسته به انسجام زير مجموعهها با يكديگر و هماهنگى كامل آنها با خواستههاى
فرماندهى است.
از منظر
دختر پيامبر (ص) جامعه آن گاه از ناهماهنگى و نابسامانى مىرهد
[2] . واژه ملت هر چند در عرف فارسى زبانان
به معناى مردم و جامعه مىباشد، اما در فرهنگقرآنى و روايى به معناى دين، شريعت و
آيين الهى است. براى نمونه رجوع كنيد به سوره نساء، آيه 125
نام کتاب : درآمدی بر سیره فاطمی نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 152