نام کتاب : درآمدی بر سیره فاطمی نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 63
حضرت
زهرا (س) فرمود: ليكن من پاسخ آن رامى دانم: «خَيْرٌ
لِلنِّساءِ انْ لا يَرينَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ» ؛ براى
زنان بهتر است كه مردان (نامحرم) را نبينند و مردان (نامحرم) نيز ايشان را نبينند.
من نزد
رسول خدا (ص) بازگشتم و پاسخ را گفتم. پيامبر (ص) فرمود: چه كسى اين پاسخ را به تو
گفت در حالى كه تو نزد من بودى و پاسخ ندادى؟ گفتم:
فاطمه.
رسول خدا (ص) از پاسخ فاطمه (س) شگفت زده شد و فرمود: «به راستى كه فاطمه پارهاى
از وجود من است». [1]
توضيح: اين دو
روايت معتبر كه نمايانگر فرهنگ عفاف و سيره فاطمه (س) مىباشد، ممكن است براى برخى
اين سؤال را ايجاد كند كه چگونه چنين رفتارى مىتواند براى دختران و زنان روزگار
ما اسوه و الگوى مناسبى باشد؟
از اين
رو، براى فهم حقيقت مطلب توجه به نكات ذيل ضرورى است.
- به
كارگيرى كلمه «خير» در سؤال پيامبر (ص) و نيز پاسخ حضرت زهرا (س) گوياى اين است كه
سيره ياد شده يك رجحان و مزيّت است و در حقيقت حضرت زهرا (س) در مقام بيان يك روش
آرمانى و ترجيحى است كه تا وقتى نياز و ضرورتى بر حضور زنان در عرصه اجتماع و
ارتباط ايشان با نامحرمان، پيش نيامده است، رعايت آن بهتر و مطلوبتر است. و اين،
هرگز به معناى ممنوعيّت قانونى نيست. از ديدگاه اسلام زنان مىتوانند در صورت نياز
با رعايت موازين شرعى و ارزشهاى اخلاقى به عرصههاى اجتماعى وارد شوند و به فعاليت
بپردازند. حكم بيان شده در روايت يك توصيه اخلاقى ترجيحى است و نه يك حكم تكليفى
الزامى.
- احكام
و مسائل اسلامى در عرصههاى مختلفى ارائه و عرضه مىشوند:
[1]
. بحارالانوار، ج 43، ص 54 و وسائل الشيعه، ج
14، ص 43
نام کتاب : درآمدی بر سیره فاطمی نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 63